Kedves Lelkiatya!
Egyik ismerősöm akivel ha találkozom szinte mindig elmondja nagyon betegesek vagyunk,szegények.
Már annyit szenvedtünk az életben.
Megmondom őszintén eleinte még sajnálattal is hallgattam,segítettem is étellel, vagy egy kis pénzzel.
De egyre jobban azt érzem,mikor mondja ,hogy sajnáltatja is magát és belevegyül manipuláció is,úgymond tudja nagyon mit kell mondani ahhoz,hogy kapjon tőlem biztosan valamit!
Nem szeretnék már nekik adni semmit,mert nekünk is bekell osztanunk a pénzt,és az sem megoldás hosszútávon, hogy mindig tőlünk várja a segítséget!!
De a másik oldalról meg van bennem félelem is ,mi van ha az ítélet napján Jézus azt mondja kértem ,de nem kaptam mert utána elküldtél....
De az is eszembe jutott, hogy hiszen már sokszor segítettünk nekik ,az csak nem lehet semmis Isten szemében....
Mi ez a kettösség,zavar bennem??
Tapasztaltam már olyat az életben,hogy igen van amikor azzal teszünk jót ha segítünk valakin,de vigyázni kell,mert nem mindig segítség a segítség,mármint előfordulhat, hogy jobb bölcs döntés nem adni,mert még fennmarad az illető rossz állapota,mert mindig kimentik,kisegítik,ezáltal ő nem lép az élete jobbá tételében....
Hogy tudnám lezárni békésen a lelkemben,hogy nem segítek már...
Sokat gondolok arra ,hogy ez a rossz érzés bennem nem jöhet Istentől?!!
Tőle békesség jöhet....
Miért érzek ilyeneket?
Köszönöm megtisztelő válaszát!!
Igen hasonló kérdések érkeztek nemrégiben. Ott részletesebben is kifejtettem, hogy valóban nem biztos, hogy azzal teszünk jót, ha azt adjuk a kéregető embereknek, amiket kívánságaikban megfogalmaznak. Ha követelőzéssel, manipulációval lépnek föl, akkor még inkább körültekintőnek kell lennünk. Nyugodtan megteheti, hogy leáll ennek a családnak a támogatásával. Imádkozzék értük, és kezdjen el más módon, másokon segíteni. Más családoknak vagy az egyházon keresztül a szegényeknek. Ez a rossz érzés, amiről beszél, inkább a saját józan gondolatainak eredménye. (Nem kell mindent Istenre hárítanunk.) Jogosan lépnek föl ezek a kérdések, és én az Ön helyében az itt említett módon cselekednék.
Kedves Lelkiatya!
A gyónásra való felkészülésről lenne egy kérdésem. Régebben úgy készültem fel, ahogy általánosságban tanácsolni szokták, hogy gyónás előtt pár nappal nekiültem és bogarásztam a lelkitükröket. Bevallom, hogy nehézkés volt, mert még egy hónap alatt is sok minden történik. Általában havonta szoktam szentgyónáshoz járulni. Nehéz visszaemlékezni mindenre (de lehet, hogy csak nekem szelektív a memóriám... :D ) Volt, hogy elég hosszú időre sikerült maga a felkészülés is, így hát úgy döntöttem, hogy minden este a lelkiismeretvizsgálat során, mikor végig-gondolom a napom, és ha úgy érzem, hogy nem jól csináltam valamit azt rögtön felírom egy cetlire. Igy könnyebb a felkészülés. Persze vannak olyan napok is, mikor úgy ítélem meg, hogy elég magamban bocsánatot kérni valamiért és azt nem írom fel a következő gyónásra. A kérdésem az, hogy nem túlzás ezt így napiszinten csinálni? Nem a bűn körüli folytonos lovaglás ez a "napi" írogatás?
A napi, esti lelkiismeretvizsgálat nagyon jó gyakorlat, a lelkiatyák mindig ajánlják. De ez nem arra való, hogy összebogarásszam a bűneimet, hanem, hogy tudatosítsam magamban, hogyan élek, ma mit tettem. Nagyon fontos ehhöz az esti önvizsgálathoz azt is hozzátenni, hogy mit tett ma velem az Úr. Vagyis számbavenni a sikereket, az örömöket is, és ezekért hálát is kell adni. Javaslom, hogy inkább ezzel kezdje a nap áttekintését. Előbb a hálaadás, utána a bűnbánat. S a bűnök fölismerése is csupán azt a célt szolgálja, hogy kifejezze bűnbánatát, azaz Isten iránti szeretetét. Kérjen bocsánatot és máris köszönje meg, hogy a végtelenül szerető Isten már meg is bocsátotta azokat.
Hogy fölírja ezeket a föllelt bűnöket, egyáltalán nem ajánlom, sőt, inkább lebeszélem róla. Ez valóban túlzás volna. Éljen vidáman, bátran, hálatelt szívvel minden nap! Amikor pedig a szentgyónásra készül, akkor nem az a fontos, hogy minden föl legyen sorolva, amit csak elkövetett, hanem a mély, bűnbánó lelkület. A napi lelkiismeretvizsgálat - kiegészítve a napi hálaadással - megtanítja a lelkét, hogy Isten elé mindig őszintén álljon. A szentgyónásban akár az is elegendő volna, ha tiszta szívvel, mély bánattal megbánja minden elkövetett bűnét, és kész. Kéri a feloldozást is meg is kaphatja. Az aggályos lelkiismeretű embereknek olykor szoktam is tanácsolni, hogy csak általánosságban fejezze ki a bűnbánatát és kérjen bocsánatot és feloldozást. Épp azért, hogy ne a bűnöket akarjuk szemezgetni. Ez önmagában nem visz előre. Persze, azt tanítjuk, hogy a gyónásban a bűnöket föl kell sorolni. Ez így is van. Amire az ember emlékszik, elmondja. És ami akkor, ott nem jutott eszébe, azért is bocsánatot kér. A gyónás célja sem a bűnök összeszedése, hanem találkozás Isten irgalmas szeretetével.
Jót akartam rosszul végződött, ezért a másik fél rossz kívánságai átokként hathatnak -e rám. hozzátartozóimra?
Ha jól értem, jószándékkal tett valamit, ami valahogyan rosszul sült el, s emiatt egyesek megnehezteltek Önre, és még átokszerűen rosszat is kívántak. A kérdése pedig, hogy van-e foganatja ennek az átoknak. Jól értem?
Előbb a jószándékról. Váci Mihály jól ismert versében megírta, hogy a jó szándék kevés. Amikor cselekszünk, főként, ha másoknak akarunk segíteni, azt nagyon körültekintően, bölcsen, megfontoltan kell tennünk. Ha ezek kimaradnak, akkor a jó szándékunk akár visszájára is fordulhat. Ha jól értem, valami ilyesmi történhetett az Ön életében is. Első lépésként azt tanácsolom, hogy vizsgálja meg alaposan a saját tettét, saját magatartását. Lássa be, hol rontotta el. Ha arra jut, hogy sehol, hanem a másik nem fogadta be a segítséget, akkor meg az volt a hiba, hogy ezt nem látta előre. Szóval, semmiképp se akarja önmagát fölmenteni, hanem épp ellenkezőleg, keresse meg az eseményben a saját hibáját. Ha van módja rá, akkor kérjen is bocsánatot, valamiképp fejezze ki, hogy belátja a maga oldalán elkövetett hibát - még ha csekélynek tűnik is - és azt igyekszik kijavítani, de legalábbis bocsánatot kérni miatta. Ne röstellje megtenni ezt a lépést!
Ami az átkot illeti, attól egyáltalán nem kell félni. Két módon tud ártani nekünk az átok. Az egyik éppen az, ha félünk tőle. Akkor nem is a kimondott átok hat, hanem az a félelem, amelyet oktalan módon beengedek a lelkembe, gondolataimba, és ez a félelem bénít, mérgez meg engem és esetleg a környezetemet is. A másik mód pedig, ha már valaha is beengedtem ezeket a sötét erőket. Aki incselkedik a gonosz erőkkel, kártyavetőt kérdez, kuruzslóhoz fordul, kiváncsiságból ilyen jellegű szeánszon vesz részt, az kaput nyitott, amelyet az ellenség ki is használ. Ha ilyen előfordult, azt meg kell gyónni, az Eucharisztia szentségével, rendszeres vételével kiépíteni újra az isteni védelmet. Ha azonban sem egyik, sem másik nem áll fönn, akkor az átok teljesen hatástalan. Csupán kimondott szó, amely elszáll. Ha úgy látja, úgy érzi, hogy rossz dolgok történtek az Ön életében, akkor ennek okát ne ebben az átokban keresse, hanem vigye Isten elé a szenvedését, ajánlja föl neki, és kérje, hogy ezt a rosszat is fordítsa a Mindenható az üdvösségére és mások javára!
Kedves Lelkiatya!
Én szeretek élni,hálát is érzek az életemért.
Mindig megköszönöm Istennek, hogy életben vagyok.
900 grammal jöttem a világra 1982-ben.
És jól voltam ,semmi komplikáció nem volt,pedig anya mesélte,hogy voltak akik sajnos megvakultak az inkubátor fényétől,vagy elhunytak szegénykék.
Ezek után pláne hálát adok Istennek, hogy óvott ,védett.
De sokszor előfordul, hogy amikor az életben nehézség ér ,legyen az anyagi vagy egészségügyi azt nehezen viselem,olyankor az a vágyam,bárcsak megszűnne,nem lenne semmi betegség nálam, vagy akár a gyermekeimnél,mert nem tudom jól kezelni,hogy lehet a szenvedést Istennek tetsző módon viselni?
A másik különleges dolog az életemben,hogy ráleltem a Szent Brigitta 7 imájára 12 éven át kell mondani,amit mondok is ,abban olyan igéret van,hogy rokonságukból a lelkek negyedíziglen a pokoltól megmenekülnek.( Jézus vérének tiszteletére szól az ima 7 Miatyánk,7 Üdvözlégy ima)
Azt éreztem ezt biztos ,hogy úgy akarok majd meghalni,hogy ezt elmondom,mert ha bárkin is segít majd az imám már megérte életben maradnom.
Isten tudta ,hogy én ezt elmondom majd az imát?
Lehet azért maradtam életben,hogy segítsek imával szeretteimnek?
Vagy túl képzelem?
Köszönöm szépen válaszát!
Egészen bizonyos, hogy Istennek Önnel terve volt, terve van. Már ez is nagy dolog, hogy belekezd a másokért végzett nagy imába. De Isten e nagyszerű döntését pusztán erre leszűkíteni balgaság volna. Önnek nagyon értékes életet adott. Kivált, ha gyermekei is vannak. De ha nem lennének, akkor is sok olyan jót tett az életben, amelyet senki más nem tett volna meg. Isten számított ezekre a jótettekre. Igen, azt is tudta előre, hogy ezt az imát el fogja vállalni. Ezeket már előre beszámította. De további feladatai is lesznek. S iebben nem rendkívüliséget kell látni. A hétköznapi élet teendői az állandó feladatok, melyeket Istentől kaptunk. Hogy ezeken keresztül megszentelődjünk. Úgy éljen, hogy a gyermekei, a környezete egy szentet lásson, akin keresztül eljutnak majd, közelebb kerülnek majd Istenhöz!
Kedves Lelkiatya!
Ha egy kis gyermek,vagy akár egy felnőtt ember meghal pl valamilyen betegségben ( szövődmény akár)
Tehát orvosszakmailag megmagyarázható a halála oka,az azért hal meg mert beteg volt?Vagy Isten terve is volt,olyan értelemben, hogy magához szólította mert neki x év adatott a földi létben?
Köszönöm a választ!!
A halál bármilyen okánál, fajtájánál föltehetjük a kérdést, hogy miért. Vannak személyek, helyzetek, amikor egyet tudunk érteni a Teremtővel, aki tőlünk függetlenül szabva meg az élet hosszát, s veszi el tőlünk szeretteinket. De vannak ennél sokkal nehezebb, sőt, vérlázítóan érthetetlen helyzetek. Nincs válasz, nem tudjuk. Persze, találgathatunk, hogy miért halt meg egy-egy gyermek vagy fiatal, de az csak találgatás marad. Az igazi okot majd odaát fogjuk megtudni. De abban is biztosak lehetünk, hogy amikor Isten elszólít valakit (tehát nem az ember önkezével vet véget az életének!), akkor annak az eltávozásnak itt is volt az ideje. Rá kell bíznunk Isten bölcsességére és jóságára, hogy miért történt. Nem véletlenül mondatja velünk Jézus a Miatyánkban: "...legyen meg a te akaratod!"
Kedves Lelkiatya!
Olvastam a temában korábbi önhöz intézett kérdéseket és válaszokat a témában. Részben kaptam választ belőlük, viszont még maradtak is bennem kérdések.
A Férjemmel egy gyermekünk van, aki nemrég született. Tudom, hogy az egyház a természetes családtervezést javasolja fogamzásgátló módszerként, ezzel kapcsolatban szeretnék kérdezni.
Mi szeretnénk majd kistestvéreket, kettőt-hármat, viszont szeretnénk, hogy legyen köztük pár év, még bele kell jönnünk a családdá válásba.
Jelenleg végzek egy termékenységtudat tanfolyamot, amin azt tanultam, hogy az első 8 hetet lehet terméketlennek tekinteni kizárólagos szoptatás mellett, valamint fél évet szintén ilyen szoptatással. Ennek elég szigorú szabályai vannak, tehát nem biztos, hogy ezeket be tudjuk tartani fél évig, utána pedig fokozatosan áll vissza a termékenység, amit figyelemmel kell kísérni.
A kérdésem az, hogy ilyen esetben szabad-e alkalmazni barrier fogamzásgátló eszközöket?
Ezek ugye nem 100%-ban hatékonyak fogamzásgátlás céljából, tehát úgy gondoltam, hogy meghagyják a lehetőséget Isten akaratának, aki a kovekből is tud fiakat támasztani.
Mi tehát nyitottak vagyunk a gyermekáldásra, ugyanakkor szeretnénk őket felelősségteljesen vállalni és mindemellett házaséletet élni, mikor a körülmények és energiánk engedi.
Mi ezekkel kapcsolatban a véleménye?
Öröm olvasni, hogy ismeri és már tanulta is a természetes családtervezési módszerek egyikét. Valóban ezeket a módszereket támogatja a Katolikus Egyház, hiszen ezáltal ismerhetjük meg Isten által teremtett testünk működését, mellyel együttműködve Isten társaivá válhatunk a teremtésben. A természetes családtervezési módszerek segítségével a házastársak megtanulhatják azt, hogy a női ciklus során melyek a termékeny, illetve a terméketlen napok. Ennek a tudásnak a birtokában közösen dönthetnek arról, hogy mely napokat használják az intim együttlétre attól függően, hogy a várandósság elérése vagy elkerülése a céljuk. A női ciklusok bár hasonlóak, mégis egyéni variációkat mutatnak, emiatt szükséges a személyes konzultáció a módszert oktatókkal, így személyre szabottan tudnak segíteni a házaspárnak. A szoptatás egy speciális helyzet, mely során a termékenység másfajta szabályszerűséget követ, mint a női lét más időszakaiban. Általában elmondható, hogy amennyiben az édesanya kizárólag szoptat, úgy a szülést követő első 56 nap minősül terméketlennek, de ebben az esetben is fontos az egyedi variációkat figyelembevenni. A természetes családtervezési módszerek választása elköteleződést és kitartást igényel, ami hosszú távon térül meg, idővel rutinná válik és azok a hölgyek, akik ezt a módszert alkalmazzák, esetleges betegségek jeleit is korábban felismerhetik, hiszen ismerik a testük működését.
A barrier fogamzásgátló eszközök esetén a nevében is benne foglaltatik, hogy ezek célja a fogamzás gátlása, hiszen megakadályozza a hímivarsejtek méhbe való bejutását. Ha a házaspár ezeket az eszközöket alkalmazza, elsődleges célja, hogy elkerülje a várandósságot. A barrier módszerek használata során a házaspár gyermeknemzésre való nyitottsága sérül, emellett nem valósul meg önmaguk másik számára való teljes ajándékozása sem. Egyfajta védekezési mechanizmust kell beiktatni, amelyben sérül az önfeledt együttlét és önátadás öröme.
Ha a házaspár valami miatt átmenetileg el szeretné kerülni a várandósságot, a természetes családtervezési módszerek alkalmazása esetén ez nem azt jelenti, hogy tilos az intim együttlét, csupán azokat a terméketlen napokra időzítik. Az ember dönthet arról, miként kezeli termékenységét, együttműködik-e teremtett testével, aminek a működését megismerte, vagy eszközöket von be és azokra bízza magát. A Katolikus Egyház az előbbit támogatja és ma már egyre szélesebb körben megismerhetőek és tanulhatóak ezek a természetes családtervezési módszerek Magyarországon. Nincs olyan módszer, amely 100%-osan a kívánt eredményt nyújtja, hiszen az élet létrejötte nem az ember kezében van, hanem Isten ajándéka.
Kedves Lelkiatya!
Miként lehet jól kezelni a hirtelen fellépő ilyedtséget?
Kisfiam amikor elkezd pl csúnyán köhögni betegség miatt ,már hallásra is ilyesztő mint aki megakar fulladni ( persze hála nem) de ilyenkor erőteljes félelem vagy inkább ilyedtség tör rám,ezeket az érzelmeket akkor nem tudom irányítani,egyszer csak elönt ,utána kezd bennem tudatosság kialakulni mikor mondogatom magamnak nyugi,nincs baj ,ne lássa ,hogy anya is megilyedt,mély levegőt veszek,próbálok jó dolgokra gondolni is közben.
Vagy gondoljak úgy rá,hogy ezek természetes emberi érzelmek?Jön megy...
Csak ne tulajdonítsak nekik túl nagy figyelmet?
Mintha úgy enyhülne is ...
Köszönök bármilyen jellegű tanácsot.
Isten áldja!!
Igen, csak azt tudom megerősíteni, amit Ön is mondott / írt. Ezek természetes jelenségek, egyéni vérmérséklettől függ, hogy ki hogyan éli át. De az a része is nagyon fontos, hogy lehet tudatosan kezelni, vagy legalábbis tanulni ennek kezelését. Minél többször teszi ezt, idővel annál könnyebb lesz majd kézben tartania, vagy annál rövidebb lesz az az időszakasz, amíg a hirtelen robbant ijedtség után le tud csillapodni. Az is jó stratégia, ha Isten bölcsességére és jóságára bízunk mindent. Ha ilyenkor nyomban hozzá fordul, azt mondva neki: "Te tudod, Uram" - ez még az Istenkapcsolatára is építő erővel fog hatni. Úgyhogy, adjon hálát azért, hogy Ön ilyen, és lásson hozzá ennek a tanulási folyamatnak! (Illetve csak folytassa csak!)
Kedves Lelkiatya! A szomszédban lakott egy fiatal pár, télen szénmonoxid mérgezést kaptak álmukban, a férj meghalt, a felesége túlélte, ő mesélte, hogy kívülről látták magukat ahogy fekszenek, felfelé mentek egy alagútban aminek a végén fény volt, neki mondta egy belső hang, hogy még vissza kell jönnie. Jézust, Istent vagy a Szűzanyát nem látták, csak boldogságot éreztek és azt, hogy nem akarnak ide visszajönni. Megrendült a hitem a mondottak alapján, hogyan lehetséges, hogy nem kerültek a tisztítóhelyre, vagy nem találkoztak a katolikus tanításból senkivel?? Azóta ő nem fél a haláltól, de nem is lett keresztény. Egyből a mennybe kerülhet bárki aki hitetlen??
Hogy odaát mi lesz, azt nem tudjuk, arról csak találgatni tudunk. A teológiai is ezt teszi. Az említett jelenség miatt igazán nem kell, hogy megrendüljön a hite. A klinikai halál állapotában tapasztalat élmények roppant érdekesek, de nem a valóságos halálról szólnak. Nagyon érdekes, például, hogy sok bennük a hasonlóság, ami szintén nagyon izgalmassá teszi ezt a jelenséget. Azt azonban leszögezhetjük, hogy a halálból még senki nem jött vissza, csak egyedül Jézus. Hogy az általa és előtte a próféták vagy később más szentek által föltámasztott személyekkel mi is volt, azt sem tudjuk. De az Egyház világosan tanítja, hogy a teológiai értelemben vett halál végérvényes, onnan nincs visszajövetel - kivéve Krisztus.
Ami a mennybekerülést illeti, azért nehéz arra is válaszolni, mert odaát megszűnik az idő, nincs előbb vagy utóbb. Nincs várakozási idő sem. Ezért kicsit sántít a tisztítótűznek az a felfogása, hogy "egy ideig" még ott szenvedve tisztulni kell. Hogy Krisztus hogyan ítél meg minket, ez is rejtély. Egyetlen pillanat alatt tisztít meg vagy más módot ad a mennybejutás lehetőségének, csak odaát fogjuk megtudni. Annyi azonban mindenképpen tanulságos ezekből az élményekből, hogy mindenki arról számol be, hogy valami folytatódik, meg hogy ott valami, valaki vár ránk. Ezeket a tényeket nagyon komolyan kell(ene) venni.
Kedves Lelkiatya!
Igencsak kényes kérdést szeretnék feszegetni. Hodász András ügyéről van szó. Szerintem az volt a baj, hogy ő olyan pszichológushoz került, aki nem keresztény, és innentől kezdve egyre szabadabbá vált az út a sátán számára. András pedig gyenge lett a bűnnel szemben. A magam példájából indulok ki: homoszexuálisnak csúfoltak, és emiatt majdnem az is lettem, de azt mondtam magamnak, hogy minden attól függ, hogy mit enged meg magának az ember. Így szépen visszataláltam az Isten által mutatott úthoz.
Eleinte nagyon haragudtam Andrásra, de megszólalt a lelkemben egy hang, hogy most még jobban imádkozni kell érte.
Egyáltalán nem vagyok szent, sokszor elbukok, de eddig mindig sikerült felállni.
Atyának mi a véleménye?
Előre is köszönöm.
Egyetértek Önnel. Az illető atyát is sajnálni kell, nem csak a rossz lépését. Imádkozni kell érte, valószínű, egyebet nem tehetünk. Ugyanakkor az Ön szavai tanúságtételül is hatnak, hiszen éppen ez az a magatartás, amit az ilyen érintett személyeknek követniök érdemes: megküzdeni az Isten akarta rend követéséért.
Kedves Lelkiatya!
Ha valaki szereti az embereket,és valaki pedig az állatokat az Isten ajándéka bennünk?Vagy miként képzeljem el?
Azért kérdezem, mert ma testvérem nálunk volt és beszélgettük,hogy ő bár egyedül lakik,de vannak macskái és nagyon szereti ha odabújnak,dorombolnak.
Én mondtam neki ,hogy én nem szeretem,sőt rendesen zavar,irritál,van amikor csikis is.
Szegény macskát is valamelyik nap a héten ,ott sündörgött körülöttem majd felbuktam,árrébb rúgtam ,löktem a lábammal!!
Mondtam neki,hogy én az emberekre másként tekintek szeretem őket,és jól esik az ölelés.Az állatokért nem rajongok ,próbáltam megszeretni ,de egyszerűen nem megy,már arra is gondoltam, hogy Isten teremtménye,de akkor sem vagyok nagy állat fan.
Tesóm pl az emberi közelségtől érintésektől irtózik.
Elég furcsák vagyunk úgy látom.
Ez miért lehet bennünk?
Én hozzáteszem 4 gyermekes édesanya vagyok,nyilván más kapcsolatban élek mint testvérem, aki társ nélkül él .
De én miért nem szeretem úgy az ?llatokat?
Ha erre lát esetleg magyarázatot,hogy hibám ,vagy olyat keresek amit nem tett belém a Teremtő!?
Köszönöm szépen a válaszát!!!
A szeretet képességét Istentől kaptuk. Érdekes módon ez egyáltalán nem egyforma. Lám, még a testvérek között sem. Hogy ki milyen adományt kapott és mennyit, ezt nem érdemes hasonlítgatni, sosem tudjuk összemérni. Nem is szükséges. Azt kell látnunk, amit mi kaptunk, s azzal élni, illetve a hiányosságokon dolgozni. Az az adottság, hogy valaki nem szereti az állatokat, egyáltalán nem súlyos hiányosság. Nem gondolom, hogy bármit tenni kellene azért, hogy ebben valaki előrébb jusson. Ennél ezerszer fontosabb, hogy az emberek iránti szeretetben jussunk előre. Nyilván ebben sem vagyunk egyformák. Aki könnyen tud szeretni, az fejlessze ezt a tulajdonságát, akinek ez nehezebben megy, az tegyen meg mindent, hogy megtanulja, ő is előrébb jusson ebben. Látható, hogy az emberek iránti szeretet és az állatbarát magatartás között óriási különbség van. Az állatokat nem kell megszeretni, az embereket azonban igen.
Tisztelt Lelki atya!
Örülök, hogy megjelent újra/kibővítve Szárovi Szt. Szerafim atyától a korábbbról ismert lelkiségi könyv... Ön szerint, lehetne-e Athoszi Szt. Paisziosz (1924-1994) atyától az IGÉK sorozatból magyarul eddig meg nem jelent műveket is kiadni a Metropóliától? Eddig csak az 1., 4. és az 5. kötetről van görögből magyarra fordítás (Horeftosz Konstantin által, amiket a hazai görög orthodox egyház adott ki, régen); de a 2., 3., 6. kötetekről azóta sincs. Ezek címei: 2.k. Lelki ébredés, 3.k. Lelki harc, 6.k. Az imáról.
Szíves válaszát várom:
László
Kedves László!
Köszönjük, hogy fölhívta a figyelmünket ezekre a könyvekre is. Úgy tudom, több könyv kiadása is szerepel a közeli és távoli tervekben. De hogy az Ön által említett írások is köztük van-e, azt nem tudom megmondani.
Kedves Lelkiatya!
Az Evangéliumot olvasva, több helyen is elakadok, mert nem értem Jézus tetteit, kéréseit
1. Azt kéri a kiüzött ördögöktől és a meggyógyultaktól is, hogy ne árulják el ki ő és ne beszéljék el, mi történt velük, aztán pedig a Légió kiűzésekor enged az ördögök könyörgésének és a megszabadult embert kéri, hogy ne csatlakozzon Ő hozzá, hanem tegyen tanúságot a csodáról, ami történt, ami miatt a helyiek kérték, hogy menjen el arról a földről.
Mikor kell megvalljuk az Úr csodatételeit életünkben?
2. Példabeszédekben szól Jézus és meg is indokolja, mert az Irásnak be kell teljesednie, vannak akik hiába hallgatják őt. A döbbenetes, hogy még a tanítványai sem értik a példabeszédeit, még nekik is el kell magyarázza. Miért? Aztán később ebben is mintha változna, mert a küldetése a szamáriai asszony kérésén megindulva utána mintha már mindenkihez szólna, Mégis hogyan lehet, hogy akikhez jött a zsidók hivatalosan a mai napig nem fogadták el Messiásnak?? Mekkora fájdalom lehet ez az Úrnak?
Mit kell tegyünk, ha azt tapasztaljuk, hogy Jézus szavai nem jutnak el a szívünkig?
A biblikus kérdéseire a válasz nagyjából azzal adható meg, hogy Jézus küldetése fokozatosan bontakozott ki. Eleinte azt kérte, hogy ne terjesszék a hírét. Ez egyébként főként Márk evangéliumában található. Később azonban, amikor a kiléte már nyilvánvalóan nem volt rejtegethető, akkor az ilyen jellegű utasításai elmaradtak. Sőt, a vége felé utal arra, hogy tanítását a háztetőkről fogják majd hirdetni (Lk 13,2).
A gerazai megszállott története különösen is zavarba ejtő. Ugyanis nem csak az ördögöknek, hanem az ottani vidéken lakóknak kérésének is enged, akik azt kérték, hogy távozzék el határukból, ugyanakkor a meggyógyított ember kérésének meg nem tesz eleget, aki viszont szeretett volna vele menni. Őt arra kérte, hogy maradjon a vidéken, és hirdesse, mit tett vele Isten. Persze, találgathatunk, hogy mit miért tett, de mindig maradnak rejtélyek.
A példabeszédek oka is többrétű az evangéliumokban. Egyik helyen arra utal Jézus, hogy azért beszél példabeszédekben, hogy az értetlen szívűek ne is értsék (Mt 13, 10-15), csak az apostolok, akiknek ő aztán meg is magyarázta a példabeszédet. Másutt meg azt látjuk - s ez a logikusabb is - hogy azért használ példabeszédeket, hogy jobban megvilágítsa a tanítás értelmét (Mk 4,30). Az adott helyzet adhatja a magyarázatot, amely nem mindig ugyanaz.
Hogy a zsidók miért nem fogadják el Jézust messiásnak, ennek is több oka lehet. Ez már nem annyira biblikus tartalmú kérdés. Vannak egyébként, akik elfogadják, de megmaradnak a zsidó hitükben és népcsoportjukhoz tartozásukban.
Mit tegyünk, hogy - emberi nyelven szólva - ne okozzunk szomorúságot Istennek? Ha mindig törekszünk követni az Úr tanítását, akkor botladozásaink ellenére is előbb vagy utóbb megnyílik a szívünk feléje. Ebben nagy szerepe van a kitartásnak (vagyis nem csak egyszeri fellángolással kell Jézus mellett dönteni), és a hitnek, hogy méltatlanságunk ellenére mégis magához fogad, magához ölel. Ebben hinnünk kell. Ha nem megy, kérnünk kell ezt a hitet. "Hiszek, Uram, segíts az én hitetlenségemen!" (Mk 9,24)
Kedves Lelkiatya!
Katolikus, keresztény fiatal férfi vagyok, szeretem s tisztelem egyházamat, de az életemben pár éve bekövetkezett egy olyan változás, ami nyomaszt.
Nemigen érzek vonzalmat a nők iránt, inkább a másik nem felé húzok. Soha nem éreztem még így, hogy két szék közül a padlóra essek - szó szerint. Elmondani nem lehet, hogy mit is érzek legbelül,. De azt tudom, hogy Isten előtt minden ember egyenlő, legyen gazdag, szegény, hetero-vagy homoszexuális. Ebben kérném a Lelkiatya segítségét, hogy mit tegyek?
Válaszát előre is köszönöm,
Mély tisztelettel és üdvözlettel,
Dávid
Kedves Dávid!
Sorai mély, Isten iránti szeretetről tanúskodnak. A változás, amit érzékel, más keresztény és nem keresztény ember számára is nyomasztó. Erre a belső frusztrációra sokan sokféleképpen reagálnak, különféle helyeken keresnek segítséget. Mi a teendő? Az első lépést már megtette: mer szembenézni a belül zajló változással és mer segítséget is kérni! Legfőként Istenhöz kell fordulni ilyen esetekben is. A zavaros állapot miatt, amiben jelenleg érzi magát, ne bújjon el Isten elől, hanem engedje őt közel önmagához, hogy megismerje, megtapasztalja az ő szerető, gyógyító erejét, amivel mindannyiunk felé fordul. Azok számára, akik bizonytalanok a szexuális orientációjukkal kapcsolatban, ez a jelenség egyfajta gátat jelent az Isten iránti bizalmukban. A kérdése azonban arról tanúskodik, hogy Ön nem szeretné, ha emiatt az érzés miatt a kapcsolata megromoljon Istennel. Lelkiatyaként főleg ezzel a bátorítással tudok segíteni, hogy merjen Isten közelében maradni, továbbra is keresni az ő akaratát.
Továbbá egy pszichológusra is szüksége van, aki más módon, szakmai támogatással tud majd segíteni. Mégpedig azzal, hogy teret ad a megértési folyamatnak, segít megérteni azt, amin most keresztülmegy. Ugyanis nem mindegy, hogy a személyiség alakulásának, a pszichoszexuális fejlődésnek melyik szakaszában van. Ezért fontos a kérdést személyes módon, az egyéni szempontoknak megfelelően kezelni. Ennek érdekében mindenképp keresztény pszichológus segítségét javaslom, aki maga is az életre hivatásként tekint. Van, aki úgy gondolja, hogy az azonos nem iránt érzett vonzalom az érintettekben már eleve veleszületett adottság, ami azonban tudományosan egyáltalán nem bizonyítható (http://mygenes.co.nz/summary.html). Az Ön elmondása is ezt látszik igazolni.
Isten hív bennünket, hogy beteljesítsük életünk értelmét az ő jelenlétében és közelségében. Ez állandó fejlődési folyamat minden téren, így a saját szexualitásunkat illetően is. Ebben a fejlődésben lehetnek elakadások, megingások, zavaró tényezők, amelyekre rá lehet világítani. A segítő beszélgetések nem csak oldani, csökkenteni akarják ezeket, hanem egyenesen a személyiség fejlődés részévé emelni, amely megint az Isten felé vezető utat segíti.
Ha ebben a folyamatban konkrét segítségre van szüksége, írjon külön levelet a lelkiatya@hd.gorogkatolikus.hu címre. Akkor talán személyesebben is tudok segíteni.
Kedves Lelkiatya! Most, ahogyan ezt a levelet írom, meglehetősen rosszul érzem magam, emiatt is szeretnék segítséget kérni. Szerelmes vagyok valakibe, aki szerintem nem viszonozza az érzéseim, de ha viszonozná is, mindegy lenne mert egy Istennek szentelt emberről van szó. Feltártam előtte az érzéseim, főleg azért, hogy ezzel is megkönnyebbüljek, mert könnyebb ha kimondom és nem csak magamban tartogatom meg titkolom, ráadásul egyébként is tudja akkor is ha nem mondom. Nem onnan ismertem meg, hogy egy bizonyos templomban szolgálna és oda járnék, az ismeretségünk nem helyhez kötött, nem egy bizonyos templomban ismertem meg, ezt akartam mondani. Máshogyan történt, először a barátom volt, egy időben egyre közelebb kerültem hozzá, átsegített egy nehéz időszakon mikor elvesztettem egy közeli családtagot, jobb keresztény lettem általa, teljesen máshogy viszonyult hozzám mint mások és beleszerettem a lelke tisztaságába. Pont az tetszett meg benne, hogy annyira más mint a többi ember és senki nem volt olyan hatással rám mint ő, mások legfeljebb rossz hatással voltak rám, fájdalmat okozott nekem nagyon sok ember, pedig nem is érdemeltem ki, ez a barátom éppen ellenkezőleg. Még akkor is megértő, segítőkész volt velem mikor meg sem érdemeltem és megtanított szeretni. Ez is hozzájárult az érzéseimhez. Először tetszett meg a személyisége, a külseje csak utólag. Amennyire lehet, nem kommunikálok vele, nem találkozok vele, semmit nem teszek az elcsábítására. Nem a távolságtartással van a gond, hanem az érzés következményeivel. Bár próbálok távolságot tartani és sajnálom is ami kialakult bennem, időről időre nagy bűntudatom van emiatt, hogy úgy érzek ahogy. Elvileg megbocsátott nekem Isten, de rossz érzés a bűntudat és a bűntudat után jön a többi gondolat, olyanok, hogy így hogy van ez az érzés bennem, így semmi más nem számít, nem számítanak a jó tetteim, a hitem, a mások iránti szeretetem, semmi nem ér semmit, ami elég lehangoló nekem. Olyan gondolatok, hogy Jézus utál engem és sosem bocsát meg. Olyan is, hogy meg kellene büntetnem magam mondjuk vagdosással, önmagam ütlegelésével vagy mindegy hogyan, mert ezt érdemlem. Nagyon fáj nekem ez. Bűnös vagyok, igaz, de vágyok Jézus szeretetére. Arra, hogy engem se szeressen kevésbé másoknál és főleg nem olyan érzések miatt, melyeket ugyan próbálok nem tettekre váltani, de a kialakulásukat nem én magam döntöttem el. Kértem egyébként Jézust, hogy szabadítson meg ezektől az érzelmektől, mert neki csak egy szavába kerülne és nem akarok olyan érzéseket magamban amik neki nem tetszésére valók, de nem tette meg, pedig egyéb kísértésektől meg szokott szabadítani, nem egyszer megtette már. Azok a borzalmas bűntudatos gondolataim honnan jönnek? Meg lehet azoktól szabadulni? Egyszer már csináltam olyat, hogy elkezdtem magam ütlegelni valamivel a lábamon, de akkor volt valamilyen megérzésem, hogy ez nem jó ha ezt csinálom.
Két dolgot szeretnék Önnek mondani/írni. Az egyiket csak röviden, a másikat hosszabban. Az első, hogy valóban nagyon fontos, hogy ne találkozzanak, vagy ha igen, akkor a kettejük kapcsolatáról soha ne beszélgessenek. Ez nagyon csúszós pálya, a legjobb szándékkal is el lehet rajta esni, és elkezdeni csúszni lefelé. De úgy érzékelem, hogy ezt Ön is belátja, tehát nem kell nagyon magyaráznom.
A másik legalább annyira fontos, és most Önnek főként erre van szüksége. A sátán mindenféle módon támad minket. Nem csak azzal, hogy próbál rávenni a bűnre, hanem még inkább azzal, hogy amikor bűnt követtünk el, azt annyira fölnagyítja, hogy ne lássuk meg mögötte Isten irgalmát. Kifejezetten sátáni eredetű gondolat, hogy ez olyan nagy bűn, hogy nincs is rá bocsánat. Ön most, ha jól értem, ebben a szakaszban van. Hogy mennyire az Ön felelőssége volt, mennyire volt bűn a szerelem kialakulása, ezt nem tudom, ne is feszegessük, nem számít. Fontos meggyónnia, ha bármi felelőssége is volt ebben. Úgy sejtem, hogy ezt már megtette. Ha tán nem, akkor tegye mihamarabb. Természetesen nem annál az atyánál, akiről szó van. (Ez a legsúlyosabb papi bűnök egyike, ha valaki a szexuális bűnben való bűntársát feloldozza. Ez nem az Önök helyzete, mégis egy picit hasonlíthat hozzá, ezért hangsúlyozom, hogy ne annál az atyánál gyónja meg - ha még kell.) A gyónás után pedig el kell engedni az önvádat. Jól jelzett a lelkiismerete, hogy Önnek nem saját magát kell ostoroznia, hanem Isten szeretetéhez kell menekülnie - saját maga, a fel-feltoluló bűntudat elől. Isten egyáltalán nem haragszik Önre, ezt nagyon fontos tudnia. Meg kell értenie az ő bocsánatát, és akkor igazán győztesen jön ki ebből a dologból. Igen, Isten mindent megbocsát, csak kérnünk kell tőle. A "borzalmas bűntudatos gondolatai" kísértések, a sátántól jönnek, hogy eltereljék a figyelmét Istenről, az ő szeretetéről. Bátran forduljon hozzá, és köszönje meg neki, hogy ő már régen megbocsátott. S persze, ha a szívében ott van még ez a veszélyes érzelem, akkor kérje továbbra is, hogy szabadítsa meg tőle, és harcoljon is ezért. Persze, megtehetné a Mindenható, hogy egy pillanat alatt elveszi, de azt látjuk, hogy nem így szokott tenni. Nekünk is hagy egy kis küzdeni valót.
Kedves Lelkiatya! Azt szeretném megkérdezni Öntől, hogy helyes-e ha úgy próbálunk kiállni a véleményünk mellet, hogy közbe a másikra is figyelünk, hogy ne bántsuk meg. ...
Nem hiszek abban, hogy erőszakkal kell bárkit is a hitünkre téríteni, én elfogadom más álláspontját de nekem fontos hogy más az enyémet is elfogadja mindig ezt szoktam mondani. Helyesen tettem, hogy csak ennyit mondtam néha elgondolkodom, hogy nem e kellene e erélyesebbnek lennem ilyen helyzetekben de sokszor arra is gondolok hogy nem szeretnék másokat megbántani de ami a legfontosabb hogy ISTENT nem szeretném megbántani. Aztán mindig arra gondolok hogy az ÚR azt is kéri tőlünk hogy szeressük egymást és az jutott eszembe, hogy talán a tettek tudják a másik embert leginkább meggyőzni arról, hogy milyen a kereszténység és nem az erőteljes már már túl határozott fellépés szavakban. Ön mit gondol hol van a határ ilyen helyzetekben? Mit vár el tőlünk az Úr? Ha hibázunk szavakban mert nem figyelünk oda, hogy mit mondd a másik vagy nem tudjuk magunkat helyesen kifejezni azt is megbocsátják nekünk és később még kijavíthatjuk. Igaz? Sokszor rám tör a félelem hogy megbántom ISTENT és ez nagyon elszomorít ha úgy érzem, hogy nem állok ki a hitem mellett eléggé de ugyanakkor arra is szoktam gondolni, hogy nem is biztos hogy ő elsősorban csak ezt várja el tőlünk. Ha lehet az egész kérdést ne tessék közzétenni. Köszönöm a segítséget!
Kérésének megfelelően néhány dolgot kihagytam a leveléből, főként a személyes részeket. De nem túl sokat, mert nagyon fontos kérdést tett föl, amelyet érdemes alaposan megvizsgálni.
Teljesen egyetértek Önnel abban, hogy vita esetén oda kell figyelni a másik emberre, még akkor is, ha a hit leglényegesebb kérdéseiről beszélünk. Mind a két érvet említette, amelyet én is hoznék. A szeretet, az elfogadás mindennél többet jelent. Ha nem is a másik véleményét, de a személyét igenis el kell tudnom fogadni, törekednem kell, hogy a másik embert véleménykülönbség ellenére is szeressem, tiszteljem. Persze, ez néha egyáltalán nem könnyű. A másik ok, melyre szintén utalt, hogy a hitbeli meggyőződést nem annyira szavakkal mint inkább tettekkel kell megvallani, átadni. Ha az életem, a tetteim, a magatartásom nem beszél az evangéliumról, akkor az érvelésem csupán falra hányt borsó. Nyilván helyzete válogatja, hogy mikor milyen módon kell megvallani a hitünket. Van, amikor inkább csöndesen, szavak nélkül. Izaiás próféta jövendölése juthat eszünkbe, amelyet aztán Máté evangelista Jézusra értelmezett: "...hirdetni fogja az igazságot a népeknek. Nem vitatkozik s nem kiabál, szavát sem hallják a tereken..." (Iz 42,2; Mt 12,19) Másrészt Péter és János tanúságtételére is gondolhatunk, akik bátran kiálltak a főpap és a zsidó nép elöljárói előtt: "Mi nem hallgathatunk arról, amit láttunk és hallottunk." (Apcsel 4,20). Ráadásul vérmérséklettől is függ, hogy ki hogyan képviseli az Urat. Mindenre késznek kell lennünk, de mindenben józanul és bölcsen, a szeretet szellemében kell eljárnunk.