Hogyan mondják ógörögül, hogy Dícsértessék a Jézus Krisztus! Lehet hogy Önöknél Dícsőség?
Köszönettel
Kolonics Gábor
kolonicsg@yahoo.com
A Dicsőség Jézus Krisztusnak! így hangzik görögül: Doxa tó Iészou Khrisztó. A görög nyelvben azonban nem használják ezt a köszöntési formát.
Tisztelt Lelkiatya!
Szeretnem megtudni,hogy mire hasznaljak az olivaolajat a templomban? Azt tudom hogy gyermek megkeresztelesekor,de igazabol az erdekelne,hogy mire es milyen ritualehoz köthetö az olivaolaj hasznalata.Ferjem nagy hivö,nagyon vallasos en is az vagyok,eljarok en is eleg sürün templomba,de näla a vasärnap templom nelkül nem letezik.Gyorsan es röviden elmondom mi a sztori.En külföldön elek,1,5 eve összehazasodtunk,mivel ö Afrikabol szärmazik csak menekült statuszban tartozkodott eddig Europaban,mez hosszu kemeny evek voltak.Ma 1,5 evi häzassäg utän megkapta az europai visumot es egy afrikai boltban vett egy üveg olivaolajat es ott ritualet tartott,hogy mit csinält az olivaolajjal azt nem tudom,csak anyit mondott a boltos nem örült.Azt mondja en nem vagyok jo katolikus ,mert en nem tudom hogy egy ferfi egy ilyen szituacioban mit csinal egy üveg olivaolajjal.Kerem segitsen nekem ,välaszoljon kerdesemre.Välaszät elöre is köszönöm.
Üdvözlettel Krisztina
Kedves Krisztina!
Én sem tudom, hogy a férje milyen rituálét végzett el. A mi szokásaink szerint ez teljesen ismeretlen. Az is, hogy boltban vásárolt anyaggal bármilyen vallásos gyakorlatot végezzen, s főként az, hogy azt akkor mindjárt a boltban, a megvásárlás pillanatában. Ha szentelt dologról van szó, azt tisztelettel kell kezelni, de nem tudok olyan előírásról, amely ezt ilyen módon szabályozná.
Viszont szentelt dolgot áruba bocsátani nem is lehet. Főként profán boltban. Szóval, nem tudom elképzelni, hogy indokolt lett volna ez a rituálé.
Fontos tanácsom, hogy ezt nyíltan beszélje meg a férjével. Ne legyen abban semmi szemrehányás vagy számonkérés, de palástolása sem annak, hogy Ön ebből nem ért semmit. Ez a helyzet jó lehetőséget ad arra, hogy az Önök közötti különbségekről most nyíltan beszéljenek.
Tisztelt Lelkiatya!
Azzal tiszteletteljes kérdéssel fordulok Önhöz, hogy megtudjam: hány éves korig lehet,- vagy érdemes jelentkezni papképzésre? 39 éves, jelenleg köztisztviselőként dolgozó férfi vagyok. ... Budapesten élek a feleségemmel és kisfiammal. Ugyanakkor nem telik el nap, hogy ne érezzek valami furcsa érzést magamban. Mindig arra gondolok, pontosabban olyan érzésem van, mintha rossz helyen lennék, rossz időben. Egyben az az érzés, az a tudat, hogy Istent szolgálhatnám, megnyugtatóan hat rám. Mit jelent ez? Miért van ez? Most első éves hallgató vagyok a ... főiskola, teológia szakán. Levelező szakon. Amikor az iskolában vagyok, teljes megnyugvás, határtalan boldogság tölt el. Persze akkor is, amikor a családommal vagyok. Kérem segítsen! Mit tegyek?
(véletlenül találtam erre az oldalra, de örülök neki nagyon!)
Tisztelettel: R. György
Kedves György!
Elvileg nincs felső határa sem a szemináriumi jelentkezésnek, sem a papszentelésnek. Egyházunkban is volt már példa arra, hogy 50, sőt, 70 éves embert szenteltek pappá.
Mégsem javaslom Önnek, több gyermekes családapának, hogy a papságra jelentkezzen. Görögkatolikus egyházunkban a papnevelés összesen 8 évig tart. Ez bizonyos helyzetben lehet néhány évvel rövidebb is, de még nagyobb nehézséget jelent, hogy az egyházjog előírása alapján megfelelő időt ebből a szemináriumban kell tölteni. Nehezen tudom elképzelni, hogy emiatt több évre a családjától távol éljen.
Könnyen lehet, hogy a lelkében fölfedezett érzése nem alaptalan. Az ember megérzi azt, ha nem a helyén van. Keresse bátran imádságában, hogy mit vár Öntől az Úr. Szerintem nem a papi szolgálatot. Hisz annyi minden mással is lehet szolgálni Krisztust és az Ő egyházát, a híveket. Egyházunkban van lehetőség arra, hogy világban élő férfiak felvegyék a kisebb rendeket, a felolvasói és az alszerpapi rendet. Lehetséges az is, hogy valaki állandó diakónussá szentelődjön. Ezeket esetleg érdemes átgondolni. De még többet jelent, ha ott, ahol van, családjában, munkahelyén apostollá válik, hirdeti - legfőképpen tetteivel - a Mindenható szavát. Ehhez nem szükséges még külön az egyházi rend szentsége.
Kedves Lelkiatyám!
Ha valaki úgy érzi, hogy teljesen igaz rá a zsoltár 38(37) fejezete,mit tegyen? Mit imádkozzon és, hogyan próbáljon tovább lépni, élhető életet élni? Az Úr kezébe adtam a lelkem, tudom, hogy az Ő kezében van anélkül is az életem. Segítség kérő imáimhoz kérhetem-e Önt kedves Atyám? Ha meghallgat és megbocsát a jó Isten nekem, megérezhetem-e azt? Van-e és lehet-e reménye és vigasza annak akire e zsoltár minden szava igaz?
Köszönettel:gyarló ember
Kedves Testvérem!
Olvassa tovább a következő zsoltárokat! A 39(40). éppen úgy szíven fogja érinteni, de a 40(41). már gyógyítani is fogja. A zsoltárok azzal is gyógyítanak, hogy az ember önmagára ismer bennük. Ezért érdemes a zsoltárokkal imádkozni - természetesen mindet ide értve - hogy azok teljessége hasson ránk.
Ön nagy kegyelemben részesült azáltal, hogy maradéktalanul magáévá tudta tenni az egyik zsoltárt. Ez már a gyógyulás első lépése. Meglátja, tovább is fogja vezetni Önt az Úr!
+!
Tisztelt Lelkiatya!
Az imádságban nagy erő van, de mint írja Juliannának, hogy tulzásban csak erre hagyatkozni nem lehet.Az imádság mellett tennünk is kell azért, hogy beteljesedjen kívánságunk.Nagyon jó, hogy a csipőizületes betegért imádkozik, s bennünket is erre buzdít(én is imádkozom érte), de egyben neki is fel kellett volna a figyelmet hívni arra, hogy a gyógyulásért tenni is kell("sürgős műtét"), mert ha imáink ellenére nem gyógyul meg, akkor esetleg az ima hatékonyságában fog kétlkedni.Ugye ismerős:segíts magadon, az Isten is megsegít!
Tisztelettel
drtk
Köszönöm a kiegészítését. Közzé is teszem, mert egyetértek vele. A tanácsot csak Juliannának adtam, de lehetett volna tanácsot adni a nővérének is. Mindenesetre imádkozzunk érte továbbra is.
Katolikus egyházunkat miért nevezzük rómainak?
Ez az elnevezés leginkább a protestantizmus térhódítása nyomán terjedt el, mégpedig apologetikus céllal, hogy megkülönböztessék magukat a római katolikusoktól (anglikán katolikus egyház). Ám egyre inkább a katolikus egyház is átvette ezt a szóhasználatot, hiszen egyértelműen a Rómában székelő egyházfő, Róma püspöke szimbolizálja a római katolikus egyház egységét.
kedves Lelkiatya!
Hosszabb ideig nehéz periódusban voltam,most kezdtem el újra a dolgokat és változtatni az életemen.Amikor kicsit megindulnak a dolgok,utána gyakaran előfordul,hogy kicsit visszacsúszom.Ezt kudarcként élem meg,és olyan gondolataim támadnak,hogy nem is éri meg harcolni, és belőlem már nem lesz semmi.Volt néhány év az életemeben,ami kiesett,és kísért az is,hogy akkor miért nem mentek a dolgok,miért nem tudtam többet tenni,miért voltak a buktatók és törések.Mit tanácsolna az atya?Mivel tudnám erősíteni magam?
Válaszát előre is köszönöm!
Mindenekelőtt azt tanácsolom, ne a múlton merengjen, ne azon keseregjen. Nem csak azért, mert azok elmúltak, hiszen tudjuk, hogy a múlt hatása kihat a jelenre is. De ennél sokkal fontosabb, hogy a mindenható Isten még ezeket a hatásokat is át tudja alakítani, a javunkra tudja fordítani. Persze ennek mikéntjén sem érdemes sokat töprengeni. Sokkal fontosabb az előre tekintés, annak keresése, hogy az Úr mit tár Ön elé, mit kér Öntől.
Nem vagyunk gépek, amelyeket, ha beindítanak, megy folyamatosan, leállás nélkül. Törékenyek, sérülékenyek vagyunk. Ezzel számolni kell. De ez sem elkeseredésre ad okot, hanem sokkal inkább az Istenbe vetett bizalomra, hiszen ő törékenységünk, gyöngeségünk ellenére is fel tud használni, nagy dolgokat képes művelni velünk.
Ne gondolja, hogy egyedül van ebben a küzdelemben. Isten mindig ott van Ön mellett és segít. Gondolja csak el, hogy Önök ketten mindenre képesek! Ami hiányosság Önben van, azt Ő pótolja. Nem vagyunk tökéletesek, de törekednünk kell rá (Mt 5,48).
Üdvözletem Lelkiatya!
Kérdésem kissé politikai lesz. Ha nem válaszolhat rá akkor kérdésem tekintse semmisnek.
Nos elsődlegesen az érdekelne, hogy a görög katolikus egyház, hogy viszonyul a Hungarizmus eszméjéhez valamint Szálasi Ferenc munkásságához? Hiszen a hungarizmus három megnyilvánulási formát integrálni törekszik. Az első integrálását a krisztusi erkölcs jelenti, a második a nacionalizmusban, a harmadik a szocializmusban integrálódik.
Mindez azt is jelenti, hogy a hungarizmus alapja erkölcsileg azért a krisztusi tanítás, mert e mozgalom azt akarja, hogy a népek és nemzetek jelesül pl. a magyar nép és nemzet a valós keresztény erkölcsiség alapján álljanak, szellemileg azért a nacionalizmus, mert a hungarizmus a szubjektív ént és a közösséget úgy igyekszik összehangolni, hogy ezzel előmozdítsa a magyar nép és a hungarista magyar nemzet kultúrájának, társadalmának nemesebbé válását (miközben arra is gondot fordít, hogy se a közösségi szemlélet ne kerüljön olyan túlsúlyba, amely már személyiségsorvasztó hatást fejtene ki, se az önérdek ne kapjon olyan hangsúlyt, amely a társközösségeket fenyegetné elsorvadással), végül anyagi alapja azért szocialista, mert a közösség rendelkezésére álló tőkét, jószágkészletet nem egyes születési vagy vagyoni kiváltságos egyének vagy osztályok, hanem az egész népjóléte érdekében, a nemzet javára akarja hasznosítani.
Továbbá a emlékeim nem csalnak maga Szálasi Ferenc is görög katolikus volt.
Válaszát várom.Üdvözlettel G.
A görögkatolikus egyháznak nincs politikai állásfoglalása. Miként magának a Katolikus Egyháznak sem. Ha az Egyháznak a hungarizmus eszméjéhez való viszonyát vizsgáljuk, akkor ennek módja, hogy a hungarizmust összemérjük az Evangéliummal. Amennyiben vannak közös pontok - s leírásából úgy látom, hogy igen - az örvendetes. Ha vannak benne az Evangéliummal szemben álló nézetei, akkor az roppant veszélyes és kerülendő. Egy eszme annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle. Nem eltekintve attól sem, ahogyan megvalósítják azt.
Büszkék lehetünk nemzetünkre, és fontos feladat, hogy a fiataljainkban - meg önmagunkban is - erősítsük a hazaszeretet, hiszen korunkban nagy erőkkel próbálják ezt a nemes érzést nevetségessé tenni, vagy egyenesen kiirtani. Másik feladat pedig ezzel kapcsolatban az, hogy irányítsuk helyes mederbe ezt a büszkeséget, hazánk és honfitársaink szeretetét, hogy abban szikrája se rejtőzzön a másik ember vagy nemzet gyűlöletének. Még akkor sem, ha egy-egy ember vagy nemzet esetleg ellenségesen viselkedik velünk szemben.
Ismereteim szerint Szálasi Ferenc nem, csak az édesanyja volt rutén származású görögkatolikus.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Azt szeretném megkérdezni, hogy a szent liturgiákon használt Szent Evangéliumot (ugyanolyan díszes formában)lehet e kereskedelmi forgalomban vásárolni valahol? Lehetne e a szent kereszt és szent ikon mellett a szent evangélium is tisztelet tárgya otthonunkban? Minden reggel azt is megcsókolnám. köszönöm segítségét.
Nagyon szép dolog a Szentírást az otthonainkban is külön megbecsüléssel tisztelni. Több családban is így tesznek. A kegytárgy boltjainkban lehet kapni Evangéliumi borítókötést, de ennek az ára rendkívül magas, hiszen egészen díszes darabokról van szó. Ráadásul ezek a kötetek liturgikus könyvek, és kizárólag a négy evangéliumot tartalmazzák.
Javaslom inkább, hogy a családban használt teljes Szentírásnak adjanak díszesebb kötést, és úgy helyezzék el kiemelt helyre az otthonukba. Nagyon szép gyakorlat az is, ha imáik részeként azt meg is csókolják. Természetesen ez a tisztelet nem a tárgyra vonatkozik, hanem magára Jézus Krisztusra, magára az Istenre. Az iránta való szeretetünket, hódolatunkat tudjuk így még odaadóbb módon kifejezni.
Kedves Lelkiatya!
Szeretném megkérdezni, hogy mi az állásfoglalása a katolikus egyháznak a mesterséges megtermékenyítésről? Az én tudomásom szerint nem támogatja. Ennek ellenére sok-sok keresztényről tudok, ahol ily módon született gyermek. Mostanában sok olyanról is hallok, hogy koraszülöttek sora születik így, akiknél még az életben maradás is kétséges. Ezzel még több bajt hoz magára az ember. Kérem, tegye meg, hogy leírja, hogyan kell ezeket a helyzeteket, tetteket keresztényként megítélni.
Köszönettel: Betti
Kedves Betti!
Az egyház nem támogatja a mesterséges megtermékenyítést, mindig az örökbefogadást ajánlja inkább. A házasságon kívüli donor esetében kifejezetten tiltja. Viszont toleránsabban ítéli meg azt, amikor homológ esetben - tehát a férj a donor - minden zigótát beültetnek, s később sem csippentik ki a nem megfelelően fejlődőt, tehát a zigóta megölését kizárják, s mindenképpen vállalják az esetleg nem egészséges utód létrejöttét. Tudni kell, hogy a statisztikák alapján ennél a módszernél sajnos csak kb. 50% az esélye az egészséges gyermek megszületésének.
Nem kisebb a kockázatot jelent a mikroinjekciós megoldás, ahol bár kizárják a több zigóta létrejöttét, mivel 1 spermiumot fecskendeznek a petesejtbe, viszont nagy százalékban itt is nem az egészségesen működőnek látszó sperma a genetikailag igazán egészséges.
Súlyos kérdések ezek, melyek arra mutatnak, hogy az ember olyan területekre merészkedik, ahol már nincs illetékessége. Így aztán képessége sincs helyesen megoldani a kérdést. Ezért érdemes alázatosabban figyelni az Egyház szavára.
Dicsőség Jézus Krisztusnak
Kedves Lelki Atya,
Az a kérdésem, hogy mi a véleménye az internetes aukción árul ereklyékről? Például az általam bemásolt linken: http://www.ebay.com/itm/reliquary-Saint-Anthony-Abbot-/350726983337?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51a8f50ea9 Remete Szent Antal ereklyéjére lehet licitálni!
Félek, hogy átverés. Hol lehet akkor biztos megbízható forrásból ereklyét vásárolni? köszönöm.
Elképesztőnek tartom az ötletet, hogy pénzen vásároljanak szentek ereklyéit, főként, hogy világhálón keresztül licitáljanak rá. Ez nem más, mint a kegyelem áruba bocsátása. Fogalmam sincs, hogy ez a cég, amely minden egyéb cikkel is kereskedik, honnan tudna beszerezni hiteles ereklyéket, hogyan tudná azoknak hitelességét csalás nélkül igazolni. Semmiképp sem javaslom, hogy ezzel a dologgal foglalkozzon, bármilyen kecsegtetőnek tűnne is, hogy ilyen szent ereklyéhez jusson ilyen módon.
Ereklyét csak püspök hitelesíthet. Csak tőle vagy olyan személytől kaphat, akiben megbízik, hogy az ereklye hiteles püspöki jóváhagyással bír.
Tisztelt Lelki Atya !
Én az ördögűző imával kapcsolatban szeretnék kérdezni, sajnos ahol én élek,nem tudok ördögűző paphoz eljutni.Van több szabaditó ima, amit mindennap imádkozom, legtöbb Don Gabrielle Amorth vatikáni ördögűző által ajánlott ima. És van egy imám, Rontás elleni imádság a görög keleti szertartásból,Kyrie eleison. Uram, minden idők............ de én úgy gondolom ez csak a töredéke lehet a teljes imának, amikor ezt az imát mondom folyamatosan ráz a hideg, többször észleltem már a gonosz jelenlétét körűlöttem,pl. félelem érzet a szobának egy bizonyos pontján. Folyamatos és sokféle betegségek. Rendszeresen járok templomba, gyónok, Szentáldozáshoz járulok, de valahogy úgy érzem valami,hogy nem vagyok szabad teljesen, annak ellenére, hogy mindennap felajánlom az életemet az Úr Jézusnak, túl lehangolt és szomorú vagyok sokszor. Kérem segitsen nekem, hogy ennek az imának a teljes szövegét megtaláljam valahol. Köszönöm a segitséget, a Jó Isten áldja meg érte. Tisztelettel Julianna
Kedves Julianna!
Nem ismerem ezt az imát, amelyre utal. De nem is javaslom, hogy sokat kutasson utána. Nem az ima szövegétől függ annak hatékonysága, hanem a hittől, amivel mondják. Azt gyanítom, hogy Ön, bár nagy buzgósággal használja az egyházunk ezen eszközeit, az imákat, a szentségeket, de túlzottan ezektől várja a segítséget. Ha rendszeresen gyónik, van-e lehetősége arra, hogy állandó paphoz járjon, aki Önnek lelkivezetést is nyújt? Ez nagyon fontos része annak, hogy helyes Isten-kapcsolata alakuljon ki. A helyes és mély hittel elegendő egyetlen egyszer elmondani valamilyen egyszerű imát, és máris meghallgatja az Úr.
Nem említette, hogy olvassa-e rendszeresen a Szentírást? Akár igen, akár nem, ezt tudom javasolni, hogy olvassa minden nap, és figyeljen annak mélyebb tanítására. Különösen a zsoltárokat tanácsolom imádkozni. De a legfontosabbnak azt tartom, hogy legyen állandó lelki vezetője, aki rendszeresen tud Önnek tanácsokat adni.
Nem kell félnie semmi gonosz, alvilági erőtől. Krisztus Urunk végtelenül erősebb. Ha ennek hitében él, hogy Ön Őhozzá tartozik, akkor igazán nincs mitől tartania. Ha betegség, szomorúság gyötri is, az az Isten dicsőségét szolgálja, és nem veszi el az Ön igazi, belső boldogságát.
U.i. Javaslom továbbá, hogy ne csak önmagáért imádkozzon, hanem másokért is. Itt láthat az Ön írása felett egy imaszándékot. Kérem, Ön is foglalja imájába ezt a járásában akadályozott leányt. Köszönöm.
Dícsőség Jézus Krisztusnak!
Nem kérdezni, hanem kérni szeretnék. Szeretném kérni a lelkiatyát, és a közösségeket, hogy imádkozzanak nővérem gyógyulásáért, aki nem tud járni,vagy nagyon nehezen, 4 éve kialakult csípő és térdizületi kopás és gyulladás miatt. Sürgősen műteni kellene. Azért szeretnék imát kérni, hogy műtét nélkül gyógyuljon meg.
Nagyon-nagyon köszönöm az imákat!
Én is imádkozom érte, s bizonyára többen, akik olvassák, szintén csatlakoznak hozzá.
Kedves Lelkiatya!
A konklávé kezdete előtt olvasgattam egy keveset ennek menetről. Többször említést nyertek a választó bíborosok. Többhelyen láttam, hogy három csoportba osztották a bíborosokat: püspöki rend, presbiteri rend és diákónusi rend.
Gondoltam elsőre, hogy akkor biztos léteznek az egyházi hierarchia mindhárom fokán bíborosok - bár egy kicsit megdöbbentőnek hangzott.
Aztán láttam, hogy pl. több diákónus-bíboros is korábban megyéspüspök volt, tehát a egyházi rend felsőfokán áll.
A kérdésem az lenne, hogy akkor pontosan mit is takarnak ezek a rendek a bíborosoknál (diák., presb., püsp.)
Péter
Ui.: keleti szertartású bíborosok résztvesznek a konklávén (pl. a maronita (bíboros) pátriárka?
Kedves Péter!
A bíborosi cím nem egyházi rendfokozat, hanem rang és szolgálati terület. Az egyházi rendnek három fokozata van: diakónus, áldozópap és püspök.
A mai gyakorlat szerint - tudomásom szerint - minden bíboros püspök, de a történelem során volt, hogy diakónus vagy áldozópap kapta meg ezt a rangot.
Dicsőség Jézus Krisztusnak
kedves lelki atya
számomra nagyon bosszantó dolog hogy a farsangi bulin egy személy a Püspök atyát gúny tárgyává tette és nem tesznek ellene semmit a püspök atya miért tűri el mind ezt én már radikális lépéseket tettem volna ez nem meg engedett szerintem egy világi elnöktől válaszát előre is köszönöm atya
Azt látjuk, hogy a Püspök atya sok mindent eltűr. Sokszor magát sem röstelli vicces helyzetbe hozni. Nem hiszem, hogy eljutott volna hozzá a hír, hogy valaki viccelődött volna vele, de ha mégis, azt gyanítom, akkor sem tett volna radikális lépéseket. A szeretet mindent elvisel (1Kor 13,7).