Kedves Atya!
Érdeklődni szeretnék, hogy az alábbi szituációban érvényes lenne-e egyházjogilag a házasság szentsége?
Adott egy párkapcsolat már több, mint hat éve. Fiatalon jöttünk össze, együtt terveztük el a jövőnket, de kétszer is félreléptem az ő tudta nélkül. Az első félrelépés nem volt annyira komoly.
Második alkalommal már majdnem egy éven keresztül viszonyom volt egy másik nővel, akibe teljesen beleszerettem, mindent megadtam neki, az is előfordult, hogy hitegettem őt, hogy otthagyom a páromat és közös jövőről ábrándoztunk, próbáltam is szakítani, de nem ment.
Annak ellenére, hogy ez a lány nagyobb boldogságot tudna adni, kockázatos vele lennem, ezért úgy döntöttem, hogy a párommal maradok, ő nagyobb biztonságot nyújt minden szempontból, ha a karriert nézem akkor is.
Tudom, hogy önző és gyáva vagyok szakítani és bár nem úgy, ahogy kéne, de szeretem még őt, hiszen összeszoktunk, összecsiszolódtunk az évek alatt, bánom is, amit tettem, mert nem érdemelte meg.
Érdeklődnék, hogy a fenti esetben, ha nem mesélném el neki az igazságot (tudom jól, hogy szakítana és félek, hogy egyedül maradnék és azt nem élném túl), akkor is érvényes lenne a házasságunk?
A házasságot nem az teszi érvényessé vagy érvénytelenné, ami az esküvő után történik és alakul, hanem az helyzet és állapot, ami a házasságkötés pillanatában fennállt. Ha meg is botlott, ez még nem teszi érvénytelenné a házasságát, de még csak nem is teszi tönkre. Tudja, mi teszi tönkre a házasságot? Az őszinteség hiánya. Bármilyen furcsán hangzik is, ha ezt a házasságukat szeretné megmenteni, akkor teljes bűnbánattál föl kell tárnia korábbi botlásait. Könnyen lehet, hogy a felesége erre teljesen összeomlik, s első pillanatban talán azt is mondja, hogy elhagyja Önt, de aztán ki fognak tudni békülni, és sokkal mélyebbé válik a kapcsolatuk. Még annál is mélyebbé, mint amit a bukásai előtt megéltek. Harcoljon ezért a házasságért, ne adja föl, így lesz igazán értékes. Ez a harc azt is jelenti, hogy küzdje le a rossz irányú ösztöneit, és legyen most már nagyon hűséges ahhoz, aki Önt sokkal jobban szereti, mint ezek a futó kapcsolatok hölgyei.
DJK!
Kedves Lelkiatya!
Mi a helyes hozzáállás az ilyen írásokhoz:
http://www.karizmatikus.hu/noha/olvasnivalo/4216-kezirat-a-purgatoriumrol.html ?
(Átfutva a fejezeteket, bennem inkább az az érzés erősödött meg, hogy az erre fordított idő elvesztegetett idő, és inkább a Szentírás olvasására kellett volna fordítanom.)
Válaszát köszönve:
K.
Akinek sok ideje van, az nyugodtan elolvashatja. Gondolom, nem tartalmaz téves tanítást, de sok újat sem. Én csak épp beleolvastam, de én is inkább a Szentírás és az egyházatyák olvasásával töltöm a lelki olvasmányra szánt időt.
Tisztelt Lelkiatya!
Pár napja kezembe került két nagy, többkötetes mű:
Pezenhoffer Antal: A katolikus hit igazsága I-III
Schütz Antal: Dogmatika I-II
Szeretném megkérdezni a lelkiatyától: Ugye ezek olyan alapművek, amelyekben nincs félrevezetés, így nyugodt szívvel lehet olvasni, ezzel is elősegítve a hit még nagyobb növekedését?
Már a Pezenhoffer-mű első kötetét egy-két nap múlva befejezem, és terveim szerint folytatom a következő kötetével. Eddig nagyon leköt, alig tudom letenni.
Úgy érzem, hogy számomra hiánypótló ez a mű.
Majd ha a teljes sorozat végére értem, szeretném elolvasni Schütz Antal említett művét is.
Segítségét, tanácsát előre is köszönöm szépen!
Ágnes
Természetesen ezek a könyvek hitelesek, és nagy alapossággal tárják elénk a katolikus hit igazságait. Megfogalmazásukban nem mondhatók mainak, nem mindenkinek emészthető, de tanításuk igazságához semmi kétség nem fér. Aki szívesen olvassa, annak nagy áldása származik belőle.
Tisztelt Lelkiatya!
Nem ragaszkodom feltétlenül a megjelentetéshez, mert nem lesz túl keresztényi, amit most mondani fogok.
...
Vártam egy kicsit a válasszal. Sokszor kitör belőlünk olyan is, amit nem gondolunk komolyan, de a robbanás következtében ezek is felszínre jönnek, s amiket később megbánunk. Az a szerencsénk, hogy a végtelenül türelmes és irgalmas Isten, nem hogy nem neheztel ezek miatt, hanem még nálunk is sokkal jobban tudja, hogy ilyenkor mire gondolunk, mi lakik a szívünkben.
A leírása alapján én továbbra is szurkolok azért, hogy ez a határozatlan fiatalember merje rászánni magát a döntésre. Persze, amennyire én nem ismerem Önt és a helyzetet a maga mélységében, hasonlót lehet elmondani az Ön helyzetéről is. Sokszor vagyunk úgy, hogy azt hisszük, teljesen jól látjuk önmagunkat, a helyzetünket, a Jóistennek már igazán semmi más dolga nem volna, minthogy rábólintson arra, amit mi szeretnénk, s mégsem teszi. Ám minden bizonnyal ilyenkor is neki van igaza. Szabad, de nem érdemes zúgolódni. Mindig keresni kell, hogy mi lehet ezzel az Ő célja. Azt tudnunk kell, hogy a rossz emberi döntéseket nem vetíthetjük Rá, tehát Ő csak hagyja, hogy járjuk a magunk útját, még ha rossz irányba is. Lehetséges, hogy ennek a fiatalembernek teljesen téves a döntése, de a végtelen hatalmú Isten még ezt is az Ön javára tudja majd forgatni. Ehhöz kell a Vele való együttgondolkodás, az Ő akaratának a keresése minden körülmények között.
Tisztelt Lelkiatya.
Azt szeretném kérdezni, hogy ha felvettem a skapulárét, melyiket hordjam: a Csodásérmet vagy a Skapulárét? A Csodásérmet évek óta hordom, nagy szeretettel és úgy érzem, sokat segített. Mi a helyes döntés?
Mindkettőt nem lehet? Én azt javaslom, hogy ne tegye le egyiket sem.
Kedves Lelkiatya!
Kérem hogy ne írja ki a kérdésemet, úgy válaszoljon.Köszönöm szépen!
...
Szeretnék mellette tisztaságban élni... Ezt kérhetem Tőle hogy ne legyen köztünk testi kapcsolat?
Kérdésem az lenne, ha nem egyezik bele és én megtagadom a testi kapcsolatot, akkor bűnt követek el?
Imádkozni szeretnék érte, nem arról van szó hogy nem szeretem, de jobban szeretnék tisztaságban élni. Nagy lelki szakadék van köztünk...
Köszönöm szépen a választ, nagyon várom, nagy teher ez nekem mert nem szeretnék bűnt elkövetni! Köszönöm még egyszer!
Utólagos engedelmével mégis megjelentettem néhány mondatot, mert nagyon fontos kérdéseket tett föl, melyek másokat is érinthetnek.
Szent Pál világosan beszél arról, hogy a házasfelek csak kölcsönös megegyezéssel tartózkodjanak a házasélettől, akkor is csak egy időre, utána pedig térjenek vissza egymáshoz (1Kor 7,5). A házasságnak, ugyanis, szerves része a házasélet, amelynek helyes módját meg kell találni, közösen ki kell alakítani. Ha az egyik fél egyedül dönt ebben, az jogtalan és igazságtalan a másikkal szemben. Ez kevéssé látszik akkor, ha ez a döntés a tartózkodás, viszont nagyon erősen kiütközik a jogtalansága, ha ez a döntés az egyesülésre irányul a másik beleegyezése nélkül. Ennek nem lehet indítóoka a lelki megfontolás sem. Az természetes vágy, hogy az ember lelki okokból szeretne tartózkodni. De a férj és a feleség nem rendelkezik a saját testével a másik nélkül (1Kor 7,4).
Ha Ön rátalált az Isten szeretetére, akkor tegyen meg mindent azért, hogy ezt a férjének is átadhassa. Nem föltétlen szavakkal, meggyőzéssel vagy azzal, hogy elcipeli a templomba. Sokkal inkább azzal, hogy még jobban szereti őt. Még önzetlenebbül, még önfeláldozóbban - ahogyan Krisztus is szeret minket. Tehát éppen az ellenkezőjét tanácsolom. Ha megjön a férje, vegye őt körül nagy szeretettel. Az Isten szeretetét közvetítse feléje. Akkor egyáltalán nem azt fogja érezni a férje, hogy Isten elvette Önt tőle, hanem azt, hogy az Ön Istenre találása őt is gazdagítja.
Kedves Lelkiatya! Azzal a kérdéssel fordulok a Lelkiatyához, hogy mi a véleménye arról, mikor jön el a házasság ideje? Római katolikus 25 éves lány vagyok, a barátom 21 éves. Eleinte kicsit aggódtam, hogy ő a fiatalabb, de nagyon érett gondolkodású és komoly, tehát ezt nem érezzük problémának. Sokat beszélgetünk Istenről, együtt járunk szentmisékre, fontosnak tartjuk a bűnbánatot, a gyónást és az áldozást, az imádságot, és tisztaságban készülünk a nagy napra. Egyszóval törekszünk Isten szerint élni. Bár még csak kicsivel több, mint fél éve vagyunk együtt, egyre gyakrabban szóba kerül a házasság szentsége köztünk. Nem szeretnénk elhamarkodni semmit, tudjuk, hogy még csak most bimbózik a kapcsolatunk. De rózsaszín ködöt sem érzek - és ő sem, beszélgettünk erről is - mert látjuk egymás különbözőségeit is, nem csak az erényeket, tehát nem emiatt gondolkodunk már a házasságon. Azonban az sem tetszik számunkra, hogy sok fiatal éveken át együtt vannak, együtt laknak, már a szexualitás is alap a kapcsolatukban, de a házasság sehol... Úgy érzem, csak egyszerűen mindketten tiszta szívből szeretjük egymást és megértünk az elköteleződésre. Mi a véleménye a Lelkiatyának? Meddig érdemes várni a házassággal? Előre is köszönöm szépen válaszát!Szeretettel és imával: Erzsébet
Kedves Erzsébet!
Valóban, mai korunk betegsége, hogy a fiatalok nem mernek elköteleződni, halogatják a házasságkötést. Ez nagy kár. Hiszen a fiatal házasoknak, főleg, ha több gyermeket szeretnének még sokkal boldogabb az életük, persze, egészen más minőségben, mint azoknak, akik a házasságtól ódzkodnak. Nagyon jó az is, ha a szülők és a gyermekek között nem túl nagy a korkülönbség. Ebből a szempontból is természetesen lenne, hogy 20-22 évesen már házasságot kössenek. Igaz, sokszor mégis éretlenek maradnak a fiatalok, még nagyon sokat kell tapasztalniuk, hogy éretten tudjanak gondolkodni és dönteni fontos kérdésekben. Tehát nincs egységes, mindenkire érvényes képlet. Én személy szerint a minél korábbi esküvőt tartom jónak, persze, csak akkor, ha ehhez a kellő személyi érettség is megvan. Hiszen a szüzességet sem könnyű megőrizni sok-sok éven át.
Az Önök kapcsolatában valóban jelentősnek tűnik ez a korkülönbség. Emiatt viszont jobb, ha egy kicsit még várnak. Fontos, hogy sok időt töltsenek együtt, sok közös élményük legyen, melyeket közösen megbeszélik. Mindezek közben egyre jobban megismerik egymást, de közben alakulnak is, jó esetben egymás felé, egymáshoz közeledve. Rendkívül fontos, hogy a szüzességet megőrizzék, ez - szinte - záloga a házasságuk megmaradásának. Természetesen ismeretlenül nem tudok Önöknek időszakot megjelölni, amit ki kell várniok. Ha mindketten komoly és mély gondolkodásúak, akkor nem kell sokat várni, néhány év ismeretség után érdemes összeházasodni.
Kedves Lelkiayta!
Azt szeretném kérdezni, hogyan tudjuk meghallani Isten hangját a szivünkben?Sok kereszténytől hallottam illetve olvastam is arról,hogy döntéseinkben megkell hallani az Úr hangját a szivünkben és engedelmeskedni kell a tőle jövő indittatásoknak.Hogyan lehetséges ez? Olyat is olvastam,hogy volt aki a szabadságidejét és a nyaralása megtervezését is az Úrral beszélte meg.
Válaszát előre is köszönöm!
Az ima által ismerjük meg Isten akaratát egy bennünket foglalkoztató kérdésben. Hészükhaszta József atya mondta: Ha meg akarjátok ismerni Isten akaratát, teljesen mondjatok le a saját akaratotokról, minden más gondolattal és tervvel együtt, s imádságotokban kérjétek mélységes alázattal Istentől ezt az ismeretet. Azután tegyétek, ami a szívetekben körvonalazódik, vagy hangsúlyossá válik, és az Isten akarata szerint lesz. Akiknek nagyobb bátorságuk vagy jártasságuk van, amikor ennek megismeréséért imádkoznak, azok tisztábban hallják meg bensőjükben az isteni felvilágosítást, és figyelmesebbé válnak, életükben semmit sem téve az isteni felvilágosítás nélkül. (Részlet a Légy elrejtett ember c.ű könyvből)
Tisztelt Lelkiatya!
Anyukám szhiésen beteg vagyis elmegyógyintézetbe kezelték. DE most itthol van vvelünk. DE megkeseriti az életünk, folyton kiabál,átkozz minket, az emberek elött ordibál ránk ok nélkül, szörnyű dolgokat talál ki rólunk és azt elmondja mindenkinek. És rettentően gonosz(pedig templomban dolgozzik). Mit lehetne tenni hogy Isten felé térjen? Miért jár valakinek a csodás család,béke,jólétt ha valaki nem hogy gazdagságot nem kapot de még rendes anyát se, csupa szenvedés az életünk vele. Miért kell ennyit szenvednünk? Kérem imádkozzon a családi békéért! Köszönöm, Isten áldja!
Hogy miért van a szenvedés, azt nagyon sokszor nem tudjuk, nem látjuk, de fontos, hogy az elszenvedett fájdalmak ne eltávolítsanak Istentől, hanem még inkább Őbeléje akarjunk kapaszkodni. A pszichés beteggel sokszor még sokkal nehezebb, mint egy testi beteggel, hiszen nincs is kivel tárgyalni, legjobb esetben csak alkalmazkodni tudunk a pszichés zavaraihoz, hogy valamennyire elviselhetővé tegyük a vele való együttlétet. Ráadásul van, amikor türelmes elviselésre van szükség, van, amikor határozott irányításra. Ehhez kell a szakember, aki ezt meg tudja különböztetni.
Egyetlen dolog, amit mondhatok, fogadják el így, ahogy van. Ne legyenek elvárásaik vele szemben. Ne korholják, hogy nem így kellene viselkednie. Őbelőle most nem tud más kijönni, csak ez a szörnyűség. De imádkozzanak érte, hogy ki tudjon kecmeregni ebből a sötét veremből, amit ezt a pszichés betegsége jelent. Természetesen én is imádkozom Önökért.
Kedves Lelkiatya!
A kérdező kis-asszonykának (\"A lábfejem kb. 8-9 éve egyre súlyosabban, egyre fertőzőbben beteg. Sok drága gyógyszert kipróbáltam ez idő alatt, tartós eredmény nélkül. Jelenleg kismama vagyok (...)a férjem is a gyógymód alkalmazásával kapcsolatban elbizonytalanít, szerinte, hamarosan ki fog derülni, hogy ez sem hoz tartós eredményt, illetve, hogy okkultizmus is van a háttérben, függetlenül a gyógyulástól.) szeretném üzenni akár emailben, akár válaszként továbbítva, hogy a férjének igaza van. Minden Mühlhausen-báró effektus (saját magának a kirángatása a saját hajánál fogva)és minden hókuszpókusz nélkül is vannak különböző \"közönséges\" gyógyfüvek és kivonatok, amelyek használhatnak. Az egyik ilyen, a drogériákban meglehetősen olcsón kapható ausztrál teafa-olaj, amely gombák és baktériumok ellen is hatásos, külsőleg, és az ugyancsak természetes és nem reklámozott sterilizált ásványi gyógyhintőpor, a Zeodry 85. Lábszárfekélyre ajánlják, és hatékony.
Sok örömöt a kismamasághoz! (Z)
Köszönöm a segítség továbbítását!
Zoli
Köszönjük szépen. Mivel valóban van e kérdésnek lelki vetülete is, ezért szívesen továbbítom a sorait.
Hogyan kerülhetünk igazán közel Istenhez? Hogy egész szívvel, és teljes lélekkel Isten jelenlétébe tudjunk élni, és megtapasztalni Isten szeretetét?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: E.
Ez kegyelem. Nem hiszem, hogy volna módszer, melynek eredményeképpen ide eljuthatunk. Egy egész élet feladata, hogy ezen munkálkodjunk, s minden hozzájárul, nem csak az imaéletünk, a templomi ájtatosságaink, hanem az emberi kapcsolataink, a munkavégzésünk, de még a társadalmi életben való viselkedésünk is. Nem lehet Isten közelébe jutni úgy, hogy elhanyagoljuk azt, ami ránk van bízva. Ugyanakkor tény, hogy sok esetben az élet feladatai elvonják a figyelmünket ettől a leglényegesebbtől. Ezt nem szabad hagyni. Minden dolgunkat Isten ajándékának és Isten felé közeledés lehetőségének kell tekintenünk. Ha ez élteti az embert, ez vezeti tetteiben, törekvéseiben, akkor remélheti, hogy ezek a világi dolgok nem akadályai, hanem eszközei lehetnek az Isten felé vezető úton. Természetesen nagyon fontos, hogy imádsággal végezzünk mindent, hálaadással és Isten dicsőítésének szándékával. Ha mindezt megtesszük, még akkor sem lehetünk biztosak, hogy Isten jelenlétében élünk, de a magunk részéről megtettünk ezért mindent. A többi kegyelem.
Hogyan ismeri fel az ember, hogy szerzetesi életre hivatott?
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: E.
Ha volna erre lakmusz-papír jellegű vizsgálati módszer, akkor, bizony könnyebb volna eldönteni a hivatás nagy kérdéseit. Minden hivatás kialakulásához időre van szükség, amelyben az ember figyeli saját magát és Istennel való kapcsolatát, hogy mi az a hely és szerep, ahol magát a legboldogabbnak érezheti. A szerzetesi hivatást fölismerni és elfogadni azért talán a legnehezebb, mert a külső jegyek éppen az ellenkezőjét mutatják, mint amit a világ diktálni szeretne. Nagy lemondásokat követel, családról, vagyonról, világi elismertségről, és nem kínál mást, mint azt a belső erőt és örömet, amely egyedül az Istennel való kapcsolatban találhat meg az ember. Ezt kell tehát leginkább vizsgálni, illetve építeni, erősíteni, tisztázni: az Istennel való kapcsolatot. Igaz, ez minden életútra igaz, mert minél mélyebb az ember kapcsolata az Istennel, annál világosabban látja az Ő akaratát, s annál jobban rá is tud hagyatkozni, hogy kövesse azt. Ez, tehát más életutaknál is a legjobb iránytű, de a szerzetesi hivatásnál ez az egyetlen.
Kedves Lelkiatya!
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, mit csináljak, ha a barátnőm nem akar egyedül misére menni a parancsolt ünnepeken? Nem egy helyen lakunk, így nem tudom megoldani, hogy mindig együtt menjünk.
Válaszát köszönöm!
A következő a tanácsom. Ne írjon elő olyan elvárást a kedvesének, amit Ön szeretne, ő azonban nem. Önmagában, természetesen nagyon szép volna, ha ő is eljárna rendszeresen a hétköznapi ünnepeken is, de egy ilyen kapcsolatban ezt sem előírni, sem elvárni nem lehet. Beszélgessenek ezekről, elmondhatja, hogy ez Önnek miért fontos, ugyanakkor figyeljen oda az ő érveire is, hogy neki mit jelent a templom, a szertartás, az egyház, az imádság. Lehet, nem ugyanazt, mint Önnek. Örüljön annak, ha egyébként a vasárnapi szertartásokat ő is fontosnak tartja, s majd idővel közeledni fog kettejük között ezen dolgok megítélése is. De ha elvárni akarná tőle, akkor akár a kapcsolatot is megronthatja. Ez most az ismerkedés és nem az elvárások ideje.
Tisztelt Lelkiatya!
Egy embert hogy irányithat az ördög?
Nem fogalmaznék így, hogy az ördög irányíthatja az embert. Az igaz viszont, hogy annál erősebb befolyása van valakire, minél jobban beengedi az életében. Persze, ennek eredményeképpen lehetséges, hogy az illető már rég szeretne szabadulni, de már túl nagy teret engedett a bűnnek, a kísértőnek. Amikor megszállottságról beszélünk, akkor is annak előzménye, hogy az illető valami módon kaput nyitott az alvilági erőknek. Legtöbbször pusztán gyöngeségből - ez lehet fizikai vagy pszichés gyöngeség is -, de ma sokszor előfordul az is, hogy sátánista dolgokkal játszadoznak fiatalok, és nem mérik föl, hogy ennek végzetes következményei lehetnek a későbbi életükben. Ám ne feledjük, Jézus mindennél erősebb és hatalmasabb. Minden helyzetből van visszatérési lehetőség Hozzá. Aki Jézushoz tartozik, az legyőzhetetlen az ördög számára.
Kedves Lelkiatya!
Az összes püspök szerzetes az Ortodox Egyházban?
Válaszát köszönöm!
Tudomásom szerint valóban ez az elv, hogy püspök csak szerzetes lehet. Ez annyira fontos szabály, hogy ha valaki nem szerzetest akarnak püspökké szentelni, akkor előtte szerzetesi fogadalmat is kell tennie. Ez az oka egyébként annak is, hogy a legtöbb ortodox egyházban a püspökök ruházata egyben szerzetesi ruházat is.