Kedves Lelkiatya! Nehéz időszak előtt állunk a vőlegényemmel, mint a munkánkban, mint pedig a magánéletben egyaránt. Ezért szeretnénk áldást kérni. Mi ennek a menete? Keressük fel a plébánosunkat, hogy megáldjon minket? Vagy várjunk februárig, akkor szokott nálunk Balázs áldás lenni (római katolikus vallásúak vagyunk), bár az elsősorban torokbaj ellen véd. Mi egy általános áldást szeretnénk, hogy a Jóisten megáldja az életünket. Köszönöm szépen a válaszát: Anna
Nem kell februárig várni. Ez most nem a torokbajokra vonatkozó áldás lesz, hanem a munkájukra, életükre, szerelmükre. Vagy menjenek el együtt egy kegyhelyre és ott kérjék meg az ottani atyát erre az áldásra.
Kedves Lelki Atya!
A házasságkötésünkkor a férjem megígérte, hogy fontolóra veszi, hogy ideköltözzön az én lakóhelyemre. Kezdetben állást is keresett a környéken.
Én nagyon nem szeretnék olyan messzire, őhozzá költözni. Mindketten felelős beosztásban dolgozunk. Nagyon szeretek itthon, itt van a családom, a vallási közösség, a munkahelyem.
A férjem -elsősorban szülői nyomásra- nem jött ide hozzám, mindig azt mondja, szereti a hegyeket és a munkahelye is ott kezd beindulni, állandóan a természetbe vágyik.
1 éves házasok vagyunk, de még mindig külön élünk, csak hétvégén találkozunk. És bele vagyok betegedve, ha terhes leszek, nekem kell elhagynom a szeretett városomat.
Az elején bíztatott a férjem, hogy van némi esély rá, hogy ő közeledik, de mára már semmi hajlandóságot nem mutat.
A családom is szinte küld hozzá, mert tarthatatlan már ez a távkapcsolat.
Én mégis kérem a jó Istent, változtassa meg a férjem és családja elhatározását és bárcsak itt építhetnénk egy szép házat, hogy ne kelljen nekem olyan messzire költözni. Ha gyermekünk lesz, édesanyám tudna nekem segíteni, olyan jó volna, közel a testvérem is. Amikor megismerkedtünk, feltételül szabtam, hogy akkor folytatom, ha nem nekem kell menni.
A férjem végig hitegetett....olyan becsapottnak érzem magam. De szerintem mivel ő egyedüli gyermek, az ő szülei és nagynénje is ragaszkodik, hogy ott legyen velük. A férjem pedig nem mer ellent mondani nekik. Édesapja belenevelte a hegyek, a természet szeretetét és az Alföld-utálatot.
Lelkiatya! Hogyan kérjem az Istent, hogy hallgassa meg a férjem a legfőbb kívánságom, tartsa magát az eredeti ígéretéhez és ne kényszeritsen arra, hogy olyan messzire költözzek, mert szerintem örökre boldogtalan leszek, belebetegszek.... Ráadásul a családja állandóan ránk telepszik, megfulladok ott.
A férjem ugyanakkor azt állítja, ő boldogtalan rettenetesen nálam, bezárva érzi magát. Engem ugyan nagyon szeret, de attól félek, ha tovább erősködöm, nem jön utánam és elválik. Szeretjük egymást, szeretünk együtt lenni, de egyikünk sem akar áldozatot hozni, a kompromisszum nem lehetséges. Vagy egyik győz majd, vagy másik. De ha nekem kell mennem, attól félek nem leszek már a régi, a férjemet is meggyűlölöm a hazugsága miatt.
Egyszer már voltam terhes, de rettegtem, hogy mostmár nincs visszaút, költöznöm kell. 6 hetesen el is vetéltem.
Mi lesz így velünk?! Ahányszor felhozom a témát, mindig rettenetesen összeveszünk, de ez az ingázás is embertelen. Bárcsak segítene rajtam a Jóisten és meggyőzné a férjemet, mert akkor a legboldogabb lennék a világon!
Köszönöm mielőbbi válaszát, nagyon várom!
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kézenfekvőnek tűnik az a salamoni megoldás, hogy egy teljesen új helyre költöznek. Mindkettejüknek engedni kell. Az sem volna szerencsés, ha az Ön családjához lennének közel, s mint írja, az sem működőképes, ha a férje családja árnyékában élnek. Menjenek egy harmadik, semleges helyre, ott kezdjenek új életet. Sajnos valószínűsíthető, hogy ha bármelyikük "győz", tehát a két hely közül ide vagy oda költöznek, rámegy a házasságuk. Ezért kell ezt a drasztikusnak tűnő lépést megtenni. Hiszen a Biblia is írja: "Elhagyja apját és anyját és feleségéhez ragaszkodik, s ketten egy testté lesznek." Igen, valóban el kell hagyni a szülőket, hogy új családot alapíthassanak.
Kedves Lelkiatya! 3 éve ismerkedtem meg a párommal, jól megértjük egymást, békében és a szeretetben élünk. Szeretnénk összeházasodni, azonban ennek van egy akadálya. Ő már korábban (20 évvel ezelőtt) kötött templomi házasságot. Egyik oka amiért sor került az esküvőre az az volt, hogy a párja várandós lett. Valamint az (római katolikusok vagyunk), hogy a falu akkori plébánosa csak akkor keresztelte meg a gyerekeket, ha a szülők templomilag is össze voltak házasodva. Ez úgy hallottam azóta megváltozott. 12 évig éltek házasságban, lett még egy gyermekük. Az asszony megismerkedett egy másik férfival, házasságtörést követett el, ezért váltak el polgárilag. Szeretnénk összeházasodni egyházilag is, ha ez lehetséges. Szeretném megkérdezni, hogy mi az egyházi válásnak a menete? Ön szerint ilyen esetben van arra esély, hogy érvénytelenítsék a korábbi házasságát?
Azok alapján, amit leírt, vélhetően kimutatható az első házasságkötés érvénytelensége. A jövendőbelije nyugodtan szólítsa meg a plébános atyát, akihöz tartozik, hogy indítsa el ezt a folyamatot. Vagy ő mindjárt fölveszi az első jegyzőkönyvet, amelyben a férj beszámol az első házasságkötésének körülményeiről, vagy pedig továbbítja egy erre kirendelt szakérthőhöz. Ezt az atya fölterjeszti, és elindul a vizsgálat. Mostanában kb. egy év leforgása alatt lebonyolítható ez a folyamat.
Kedves Lelkiatya! 17 éves kamasz lány vagyok, pár kérdés foglalkoztat mostanában, kérem segítsen ezeket megválaszolni. 1. Horoszkóp babona vagy eretnek tanítás? 2. Lehet-e sátánista egy ateista ember? 3. A fiatalok a társadalom vagy mi miatt nem hisznek Istenben? 4. Az ateisták mi miatt tartják alacsonyabb rendűnek azokat akik felvállalják vallásukat? Avagy ön szerint a fiatalok miért tartják "gáznak" a vallás gyakorlást? 5. Szeretnék indítani egy olyan közösségi fiókot, ahol szeretném a fiatalok számára a vallásunkról való téveszméket kijavítani és úgymond "reklámozni". Mi lenne a tanácsa hogyan kezdjek hozzá? Milyen stílust képviseljek? Segítségét előre is köszönöm: Gyöngy
Kedves Gyöngyöm!
1. A horoszkóp butaság. Nem érdemes foglalkozni vele. Mindegy milyen címkét sütünk rá, félrevezet. Ha "bejön" egy-egy jóslata, akkor azért, ha meg félrevezet, akkor meg azért. Élnünk kell és a magunk döntéseit kell meghoznunk, és nem menekülhetünk egyfajta fátum által diktált folyamat részeként az eleve meghatározottság felelőtlenségébe.
2. Igen. A sátánista nem ismeri Istent. Lehet, hogy nem tagadja a létét, mert hiszen az a balga elmélet, hogy a gonosz erővel paktál, szükségszerűen föltételezi, hogy legalábbis van egy másik erő, a másik oldalon levő, amelyre viszont ő fittyet hány. De valójában a-teista, tehát istentelen, Isten nélkül élő ember. Magukat valószínű, nem tartják ateistának, de mivel az élő és szerető Istenről semmit sem tudnak, mégis inkább annak kell tartanunk őket.
3. Ez egy nagy titok, a gonoszság, a bűn titka. Mikor nem ilyen volt a társadalom, akkor is voltak, akik szembefordultak Istennel. Csak nem ennyire nyíltan, mint ma ez divat. Tény, hogy ma sokkal nagyobb erők telepszenek rá az emberek gondolkodására, elképesztő erők vonulnak föl, hogy az embert - a fiatalt még inkább - eltávolítsák Istentől. Ezek mögött mindig a sátán van. Kétségtelen, úgy tűnik, ma sokkal szabadabban tombol, mint bármikor a régebbi korokban. Tehát mindig volt hajlam a bűnös emberben, hogy elforduljon Istentől, de ezt ma sokkal nagyobb erővel lovagolja meg a sátán, mint valaha.
4. Ez nagyon érdekes kérdés. A szelídség gyöngeségnek tűnik. A szerető embert ki lehet használni. Aki nem üt vissza, azt szinte élvezet még jobban bántani. Talán ez húzódik meg az istentelenség gőgje mögött. Ugyanakkor, aki erőszakos, bántó, támadó, az valójában belülről nagyon bizonytalan. A külső erőszakosságával próbálja palástolni ezt a belső bizonytalanságát. Sokkal nagyobb erő kell ahhoz, hogy az ember tudjon és merjen szelíd lenni, nem visszaütni. Persze, az is igaz, hogy sokszor gyávaságból nem ütünk vissza, pedig igazából szeretnénk. Nem erre mondom az erőt. Ez úgy ahogy van gyávaság. De egész más az, amikor az ember a belső értékeit nem adja föl, nem hagyja el, és ezért nem rosszal viszonozza a rosszat, hanem jóval. Krisztus is erre tanított. Akiben van belső tartás, büszke a hitére, hálás az Istennel való kapcsolat miatt, azt nem lehet megingatni a világ erőszakosságával. De tény, hogy ehhöz nagy belső erő, nagy hit kell.
5. Nagyon jó ötlet, csak bátorítani tudom erre, drága Gyöngy. Hogy hogyan kezdjen neki? Ezt azért nehéz megmondani, mert egy ilyen kezdeményezésnek egyik legfontosabb alapeleme az őszinteség. Önnek azt kell beletennie, amit a szíve diktál. Van, aki így, van, aki úgy csinálná. Azt javaslom, keressen társakat. Akár ezen a fórumon is írhat bárki, aki szívesen csatlakozna hozzá, ötletet vagy más segítséget is adna, hogy elinduljon ez a fiatalos hitvédő oldal. Bevallom, a technikai megoldásokban végképp nem tudok tanácsot adni, hogy fészbukon, instagrammon vagy bármi más hasonló felületen kezdje el ennek a terjesztését. Ennek kiválasztása is inkább az Ön döntésén múlik, hogy hol mozog otthonosabban, vagy melyik barátja mihöz ért jobban, milyen területen segít a terjesztésben.
Előtte azonban nagyon imádkozza meg a dolgot. Magától a Szentlélektől kérjen tanácsot. Az atyák azt mondják, amikor valaki dönteni akar, akkor előtte háromszor kell imádkozni, utána pedig követni, a megszólaló szív szavát. Ezt javaslom én is Önnek, kedves Gyöngy.
Kedves Lelkiatya! Nem tudom való e az életünket kiteregetni, ha úgy érzi nem, akkor kérem ne tegye közzé ... csak esetleg részleteket, de kérem szépen adjon tanácsot. Nem tudom mitévő legyek, szeretnék tanácsot kérni. Nagyon el vagyok keseredve. Fiatalon férjhez mentem, mondhatni belekényszerítettek a családi körülmények, nem volt maradásom szüleimnél. A férjemék ragaszkodtak a katolikus esküvőhöz. 3 év után elváltunk, visszamentem szüleimhez egy csecsemővel, hosszú évekig nagyon beteg voltam, lelkileg, testileg, nem is találták a bajom. Ma már azt mondanám, leginkább a szeretet hiányától voltam beteg, ... A háziorvos, a nőgyógyász, az ideggyógyász egybehangzólag azt mondta keressek magamnak társat, és egyre több ismerősöm is. Nem akartam, az egyházi esküvő miatt. ... Találkoztam egy férfivel, én görög katolikus, ö római katolikus, ráadásul csak a keresztségig jutott, nem járt templomba, nem volt vallásos. Szerény, jó szívű, jó lelkű, odaadó, gondoltam megismerem jobban, aztán a családom szinte elzavart hozzá. Nem tudom jól tettem e? Imádkoztam a Szűzanyához, hogy ha kitart mellettem, mivel én vallásos vagyok, megpróbálom a vallást megszerettetni vele. ... Most érzem igazán, hogy jó nagy fába vágtam a fejszémet. Hisz engem sem tanított senki, elvittek hittanra, de otthon nem gyakoroltuk a vallást. Prédikációkat hallgattam, utánaolvastam, és fokozatosan nőtt a hitem. Most már azt hiszem csak ez ad erőt, mert nagyon sok a baj. ... Végül megfogadtam egy pap tanácsát, és naponta imádkoztam ... főleg szentmise látogatással kombinálva, és elhagytam a gyógyszereket. ... a férjem (polgári esküvőnk volt) szintén nem dolgozik fél éve,... Nagyot csalódtam benne. ... Életemben nem sírtam annyit mint az utóbbi 2 évben. Szeretném jól csinálni, legalább ezt, ha már az első házasság kudarcba fulladt. Nem tudom hogy tanítsam imádkozni a férjem, sokszor nincs is lelkierőm az imához a sok gond miatt. ... Azonkívül nagy fájdalmam, hogy nem gyónhatok és nem áldozhatok. Mi lesz így velem??? A lelkemmel??? Volt aki tanácsolta, próbáljuk meg érvényteleníttetni fiatalkori balsikerű házasságomat, de ki tudja sikerülne e? És érdemes egy ilyen kicsit kényelmes, komoly dolgokat félvállról vevő emberért ez a tortúra? Ugyanakkor látom benne a jót is. Lehet hogy csak próbák elé állít az Úr? Sokat tettünk ezért a kapcsolatért, de csak egy helyben járunk, nem tudunk kikecmeregni a bajokból, ... A hitem ami még visz előre, de nagyon kéne jó tanács, hogy hogyan tovább, miből meríthetnék erőt? Mi a helyes a jövőnkre vonatkozólag? Mit tehetek amikor kétségbe vagyok esve, és csak 2 vagy 3 rossz közül választhatok? Belefáradtam a sok küzdelembe. Válaszát előre is megköszönöm: M.
Kedves M.!
Nagy szomorúsággal olvastam levelét. Köszönöm, hogy megosztotta velem bánatát, kérdéseit. A szomorúságom oka nem is csak az, hogy osztozom Önnel, hogy ennyi bánat érte az életében, hanem az, hogy mindmáig nem tudtunk Önnek megfelelő segítséget adni. Az életének több fordulópontján is hathatós és előrevivő segítséget tudott volna adni az egyházunk, s nagy bánat tölt el, hogy ez ezekben az időszakokban nem sikerült, és az Ön élete csak nem fordult jobbra. Mindjárt az első, rosszul sikerült házasságára utalok. Azért is ezt hozom föl mindjárt legelőször, mert ez az a pont, amin elég könnyen lehet javítani. Ugyanis, amikor kiderült, hogy Ön menekülésből ment férjhez, akkor kellett volna, hogy legyen Ön mellett egy olyan atya, aki bátorítást és megerősítést nyújtott volna, hogy mit tegyen. Kedves Mónika, az így megkötött házasság nem érvényes házasság. Meggyőződésem, hogy Önt nem köti ilyen értelemben katolikus házassági kötelék. Röviden utalt is rá, hogy ezt is jó volna orvosolni. Bizony ez így van, és első tanácsom mindjárt az, hogy minél hamarabb tegye is meg ehhöz az első lépéseket. A saját parókusát kérje meg, hogy indítsa el a folyamatot, az első házasságának annulációját. Ferenc pápa jelentősen megkönnyítette ezt a "procedúrát", és amikor nyilvánvaló esetekről van szó - leírásából úgy ítélem, hogy az Öné is ilyen - akkor egy gyorsított eljárással kimondható a házasság semmissége.
Ugye, máris minden másként alakulhat, ha ezt megkaphatja. A jelenlegi férjével rendezhetné a házasságát. Ha ennek a második lépésnek az eredményeképpen el kezdenének készülni a házasságkötésre, akkor az un. "jegyesoktatáson" keresztül a férje nagyon sok mindent megtudhat a katolikus egyházról, a hitről. Ezen beszélgetések eredményeképpen nem csak a keresztény hitről, a görögkatolikus egyház szentségi életéről lehet beszélgetni, hanem a házastársi kapcsolat kérdéseiről is. S erre is nagy szükségük van. Önnek is, a férjének is. Nyilván nincs tökéletes ember, Ön sem az, a férje sem az. De ha helyesen bánunk a saját és felebarátaink gyöngeségeivel, akkor azokkal nem sebeket ejtünk egymáson, hanem tanulunk. Tanulunk önismeretet, a szeretet nyelveit, eszközeit, s legfőképpen tanulunk szeretetet Istentől, aki feltétel nélkül és végtelenül szeret. Nagyon fontos, nagy szüksége van Önnek a szentgyónásra is. A magzatelhajtást és sok egyéb korábbi terhét egyetlen alapos szentgyónásban leteheti. Akár az is lehetséges, hogy ezzel nem kell megvárni a házassági vizsgálat eredményét - amely jó esetben akár néhány hónap elforgása alatt is megtörténhet -, hanem megvan annak az útja, módja, hogy már előbb is járulhasson szentségekhöz, a Szentséghöz, vagyis az Eucharisztiához. Erre is roppant nagy szüksége van Önnek. Csak épp azt szeretném hangsúlyozni, hogy ez egyáltalán nincs olyan elérhetetlen távolságban. Ennek a módját is az atyával tudja megbeszélni, most nem térhetek ki minden részletre.
S persze, ott vannak még a további nehézségek, jelenlegi anyósa, Öntől elhidegült saját gyermeke, szüleinek a szeretetlensége, férjének jelenlegi gyámoltalansága, stb. De ezek Isten kegyelme által mind gyógyíthatók, helyén kezelhetők.
Keresse föl tehát mielőbb az Önhöz legközelebb álló görögkatolikus papot, és beszélje át vele az életét! Utalhat erre a válaszomra is, amit a lelkiatya írt Önnek. Vagy menjen el - ha teheti - Máriapócsra, és ott tárja föl mindezeket az egyik atyának. Higgyel el, sokkal közelebb van a segítség, mint gondolná. Hiszen az Úr a maga szeretetével sokkal közelebb van Önhöz, mint valaha is hitte.
Imádkozom is Önért, hogy legyen ereje, megvilágosodása ezen lépések megtételéhöz.
Isten áldja!
Tisztelt Lelkiatya!
Kb. 10 évvel ezelőtt egy genetikai betegséget diagnosztizáltak nálam, ami miatt kockázatos lenne gyermeket vállalnom, mert valószínűleg nem lenne egészséges. Párom tud erről és ezért közösen úgy döntöttünk, hogy nem szeretnénk gyereket. Szeretném megkérdezni, hogy ilyen esetben lehet-e egyházi esküvőnk, hiszen az eskü szövegébe benne van: ?Elfogadod-e a gyermekeket, akikkel Isten megajándékozza házasságotokat?? Nem szeretnénk hamisan esküdni.
A házasságkötésnek feltétele, hogy mindketten elfogadják a gyermekáldást. Enélkül nem érvényes a házasságkötés. Ugyanakkor megértem az Ön helyzetét is. Érdemes pontosan tisztázni, hogy milyen százalékban van esélye a gyermek betegségének. Ez általában nagyjából megállapítható (10,20,25,50,75%?) 100 %-ra sohasem állítható, hogy beteg gyermek fog születni. Ennyire nem mechanikus az orvostudmány, sem az emberi szervezet, hogy pontosan kiszámíthatóan viselkednék. Azt javaslom, hogy kössék össze bátran és Istenben bízva az életüket. Legyenek nyitottak a gyermek érkezésére, esetleg azt is hozzátéve magukban, hogy ha az orvostudomány fejlődése lehetővé teszi, akkor világra is hozzák az Isten adta gyermeket. Addig pedig tudatos családtervezéssel kerülik a gyermek megfoganását. Nem szabad azonban olyan műtétet végrehajtani, amely végérvényesen megakadályozná a gyermek megszületését. (Legalábbis ilyen helyzetben, amelyet itt leírt. Ugyanis orvosilag lehetséges olyan helyzet, hogy pl. ki kell venni az édesanya méhét. De itt most nem erről van szó.) Tehát azt tanácsolom, hogy bizonyos esélyt mégis adjanak a gyermeknek, az Istennek, az életüknek. Túl sokat tud ma az orvostudomány, vagy azt véli, hogy olyan sokat tud, hogy ennyire erőszakosan lehetne irányítani az életünket. Tény, hogy figyelni kell ezekre a fölismerésekre, de az Istent is hagyni kell, hogy tegye az életünkben azt, amit ő jónak lát. Hiszen a mi érdekünkben teszi. Hittel kössenek házasságot!
Kedves Atya! Mi számít házasságtörésnek? Ha az ember találkozgat esetleg valakivel, vagy csak tartja a kapcsolatot valakivel, aki iránt nem egyértelműek az érzései, az már bűn? Ha bűnös gondolatok villannak be, az bűn? Ezek letehetőek bocsánatos bűnként, lehet áldozni mellettük?
Igen, ezek a legveszedelmesebb bűnök. Ha csupán bocsánatos bűnöknek tekintem, ez azt sugallja, hogy nem is olyan nagy bűn ez. Kicsi, még elfér. De azért veszedelmes, mert ha a kicsi bűnt beengedem, az meg fog nőni. Nem a bűn elkövetése súlyos, ez valóban tekinthető bocsánatos bűnnek, és lehet mellette áldozni. Tegye is meg! Nehogy emiatt távol tartsa magától Isten ajándékát, erejét, a Szentséget. De ne csak magához vegye, hanem éljen is vele! Vetítse rá az alapmagatartására. A súlyos felelősség a beengedés, a kicsi bűnnel való megalkuvás. Meneküljön ki ebből minél hamarabb, és minél nagyobb erővel, ez a tanácsom. S nem pusztán morális értékelést adok az ilyen jellegű cselekedetről. Meneküljön, amíg nem késő. Azért nevezhető már ez is házasságtörésnek, mert elindul azon az úton, vagy hagyja az ilyen jellegű erőket, hogy vigyék tovább ebbe az irányba. Amíg kicsi a mérgeskígyó, éppen csak kibújt a tojásból, addig könnyű megfogni, a fejénél fogva ártalmatlanná tenni. Ha ezt nem teszem meg az elején, akkor megnő a kígyó és már egyáltalán nem fogok tudni vele megbírkózni, nem fogom tudni legyőzni.
"Én pedig azt mondom nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már házasságtörést követett el vele." (Mt 5,28)
"Ne mutassanak be engedelmesség jeleként áldozatot azoknak a szellemeknek, akikkel paráználkodnak. Ez örök törvény számotokra és utódaitok számára.
Lev 17,7" - ezen gondolkoztam hogy lehet a szellemekkel paráználkodni? Ez alatt mit kell érteni? Mire utal a szerző?
Az ószövetségben a pogány kultuszokkal való "incselkedést", más istenek felé "kacsingatást" nevezték a próféták paráznaságnak, házasságtörésnek. Ezzel egyrészt utaltak arra, hogy az élő Istennel kötött szövetség örök életre szól, ezért ennek jó képe a házasság, másrészt arra is, hogy mekkora bűn az a hűtlenség, amikor valaki elfordul Istentől és pogány, halott, mihaszna istenségekkel próbál vallási kapcsolatot létesíteni.
Kedves Lelkiatya! Az utobbi idoben elmarad a sztgyonas. Gyakran elofordul hogy nem tapasztalom meg a felszabadito erzest. Mit segithet ekkor?
Javaslom, hogy ne hagyja el a szentgyónást. Az akarati döntés kérdése, hogy elmegyek-e gyónni vagy sem. Abban nincs semmi rendkívüli, hogy nem érzi a felszabadító érzést. Az nem mindig jön vele. Eleinte gyakran kísérik a gyónást ilyen érzelmi töltések. Ezzel segít az Úr, hogy könnyebb legyen a gyónás. De semmiképp sem azonosítható vele. A bűnök eltörlését, eltörlődését nem lehet érezni, hiszen az természetfölötti esemény. Csak annak lélektani hatását éljük meg úgy, mint tapasztalható emberi élményt. De ezt keresni, erre vágyni nem helyénvaló. A bűnöket hordozni igazán nem érdemes. Javaslom, hogy rögzítse az életében, hogy minden hónapban meggyónik. Akkor ebből néha lesz majd jó érzése, néha nem. De ezzel egyáltalán ne törődjék, csak legyen hűséges és kitartó a szentségi életben!
Kedves lelkiatya 2 fő probléma tért most vissza az életembe aminek megoldásához segítségét szeretném kérni. 1 egész kicsi korom óta pap akartam lenni de nem lehetek mert nő vagyok. Ezt elfogadtam, de most az állandó pap hiány és a korona járvány miatt újra fellángolt miért nem lehetek pap? És haragszom azokra akik lehetne de nem lesz. Sokat sírok hogy életem adnám ha misét mutathatnék be.... 2 egész életemben cölibátusban élek, mert mindig atyákba leszek szerelmes, ami tiltott (soha sem mondtam meg senkinek). De az utóbbi időben mindig atyára gondoltam és róla álmodom (szexuális tartalmú is) ez bűn meg kell gyónnom? Segítségét nagyon köszönöm, szeretnék megszabadulni ezektől a keresztektől.
Egészen bizonyos, hogy az Úr nem ad nőknek papi hivatást. Hiszen ő is tudja, hogy nők nem lehetnek papok, akkor miért hívna erre a hivatásra olyan személyt, akinek ez nem lehetséges. Ha tehát ilyet érez, akkor arra mindenképp oda kell figyelni, fontos megérteni, tisztázni, mert valószínű, hogy valamilyen egyházhoz közeli hivatása van. A "mise bemutatása", ennek vágya kisgyermekeknél még érthető, de felnőtt embernél nem tekinthető a papi hivatás hiteles jelének. Akkor csak a szerep tetszik, nem pedig annak mélyebb tartalma. Keresse tehát kitartóan a saját igazi hivatását, ezért minden nap imádkozzék, és erősítse Istennel való kapcsolatát.
A másik dolog ennél veszedelmesebb. Pontosan nem is tudom, mi lehet az oka. Nem kizárt, hogy szoros kapcsolatban van az első kérdéssel. Önnek a papi szerep tetszik, s ennek az elfojtott, hangsúlyozom, félreértett vágya késztetheti, hogy női érzelmei ilyen irányban bontakozzanak ki. Azért veszedelmes ez, mert a kísértőnek széles lehetőség tárul föl, ha nem kezeli nagy hittel, akaraterővel, lemondással. Azt nagyon jól tette, hogy nem árulta el az atyáknak. Ez általános tanács, minden ilyen helyzetbe került hölgyet nyomatékosan kérek, hogy ne tárja föl az atyának az iránta táplált női érzelmeit. Az sehova se vezet, csak összezavarja az atyát is, a kettejük kapcsolatát is, s ha netán még lépéseket is tesznek az ilyen irányú érzelmek megerősítésére, akkor másoknak is, sokaknak súlyos kára származhat belőle. Ezt jól tudja a kísértő, ezért próbálkozik is ezen a téren nem kis erőbedobással. Tudatosítsa tehát magában, hogy ez kísértés, megzavarja a lelkét, az Isten-kapcsolatát, az imaéletét. Egy pillanatra se engedjen ezeknek. Éjszakai álmaiban is - amennyire irányítható, hisz a félálomban történt képzelgések azért kézben tarthatók! - kerülje ezeket. Alakítson ki megfelelő stratégiát a kísértések elhárítására. A mi egyházunkban erre egyik legjobb eszköz a Jézus-ima. A fohász gyakori ismételgetése: "Uram, Jézus Krisztus, könyörülj rajtam!"
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves lelkiatyám görögkatolikus pap szeretnék lenni,Szlovákiában lakom.
És azt szeretném kérdezni hogy mehetnék e Magyarországra szemináriumba?
És akkor muszály lenne Magyarországon lenni pap?
Vagy lehetek itt Szlovákiában felvidéken.
Előre is köszönöm szépen válaszát.
A papi hivatással a saját püspökénél jelentkezhet az ember. Ő dönti el, hogy fölveszi-e a papnövendékek közé vagy sem, s ő dönti el azt is, hogy melyik szemináriumban kezdi el a képzést. Ekkor, ha megfelelő indok van rá, lehet jelezni, hogy melyik szemináriumban szeretne tanulni és miért. De feltételül egyáltalán nem lehet ilyen kikötést tenni, hogy csak ebben vagy abban a szemináriumban tudja elképzelni az életét. Kivételes esetben elképzelhető az is, hogy az ember nem a saját lakhelye szerinti püspöknél jelentkezik, de erre is alapos indok kell. Például, hogy a lakhelye hamarosan megváltozik, és már az új lakhely szerinti püspöknek adja be a fölvételi kérelmet. De a szemináriumot, mondom, a püspök határozza meg.
Tisztelt Lelkiatya!
Az udvarlómmal igyekszünk együtt megélni a katolikus hitünket, de bár többször voltunk szentmisén csak egy alkalommal áldoztunk mindketten. Nagyon elszomorodott a lelkem, s mikor rákérdeztem, azt mondta úgy érzi, nem jók a gyónásai, mert sokszor nem mondja ki a bűnt csak körülírja. Kértem, hogy amíg távol vagyunk egymástól addig is imádkozzunk Istenhez, hogy az Ő akarata érvényesüljön a kapcsolatunkban. Ma azt írta, hogy az én Istennel való kapcsolatomban jobban bízik, mint a sajátjában. Mit kérjek az Úrtól? Hogyan imádkozzam?
Bízva vigasztaló szavaiban, Adél
Kedves Adél!
Meglepődnie, kivált megijednie igazán nem kell a helyzet kapcsán. Nyilván nem egyforma az Istenkapcsolatuk. a hitük, az imaéletük. Azért mindenképpen helyes imádkoznia, hogy kedvese hite erősödjék. Ezt tegye buzgón, minden nap belefoglalva az imádságába. Emelletti tanácsom, hogy feléje viszont ne erőltesse túlságosan a dolgot. Szükség van időre (meg kitartó imára), hogy szépen alakuljanak a dolgok. Ha azt érezné a barátja, hogy ebben Önnek erős elvárásai vannak, akkor ez esetleg visszájára fordulhat. Vagy csak úgy, hogy szívesen eleget tesz az Ön vágyainak és nem önszántából, hanem a szeretetett személy elvárásai miatt "játssza el" a hívőt, vagy úgy, hogy belefárad az ilyen jellegű elvárásba és a szerelmi kapcsolatuk mehet rá. Nem is tudom, melyik a rosszabb. Szóval beszélgessenek sokat a hitről, Istenről, egyházról, de ha lehet, ne arról, hogy - Ön szerint - neki mit kellene tennie az ilyen jellegű fejlődéséért. Ezt tartsa meg magában, és belülről imádkozzék érte.
Kedves Lelkiatya!
(Én kérdeztem ezt
Kedves Lelkiatya! Eddigi életemben nem nagyon volt részem feltétlen szeretetben. Most egy nagy lelki válság után közelebb kerültem az Úrhoz, de azt érzem, hogy kizárt, hogy az elkövetett bűneim után ennyire szerethet Egyszerűen nem tudom felfogni ezt a mértékű feltétlen szeretetet: minden imát és misét végig sírok emiatt. Az eszemmel tudom, hogy szeret, de ezt a nagy kegyelmet nem tudom befogadni. Mit tudnék változtatni? Köszönettel! Réka
Kedves Réka! Kereken egy hónappal ezelőtt tette föl ezt a kérdést. Bocsánat a kései válaszért! Vajon most is úgy érzi, hogy nem meri elfogadni ezt a szeretetet? Azért kérdem, mert az idő is szokott ebben segíteni. Ha imádkozik, ha őszintén fordul az Úrhoz, ha minden nap beszélget vele, akkor lassan megérti, vagy inkább a szíve megérzi, hogy nincs mitől tartania. Nincs olyan bűn, amit az Isten ne bocsátana meg annak, aki ezt kéri tőle. Ha az eszével nem tudja fölfogni, akkor közelítse meg a szívével ezt a titkot. A szíve majd súgni fog Önnek, hogy érdemes ezen az úton tovább haladnia. Remélem azóta már rendszeresen áldozik. Tegye is meg minden szentmisén. Persze, gyónjon is rendszeresen, mondjuk, havonta, s akkor minden szentmisén meg is áldozhat. Éljen ezzel a csodálatos lehetőséggel!)
Köszönöm, igen, minden megoldódott. Egyrészt egy életgyónásban mindennel oda tudtam állni a Jóisten elé, két és fél órás nagyon felszabadító és sokat adó gyónás volt. Másrészt az imaéletem rendszeressé és tartalmassá vált, minden a helyére került bennem. Sokat olvasom a Szentírást is, átélem és átérzem. Idő kellett, de megérte. Sokat olvasgattam a korábbi válaszait is, azok is sokat segítettek. Köszönöm a munkáját!
Istennek legyen hála. Köszönjük szépen a visszajelzést. Másoknak is megerősítésül szolgálhat.
Elnézést a fő kérdésem lemaradt a rémálmommal kapcsolatban:a gonosz felveheti Krisztus alakját?
Igen. Írja is a Jelenések könyve, hogy a gonosz sokszor a világosság angyalának tünteti föl magát. Krisztusra, persze, nem tud hasonlítani, de a hiszékeny embert azért be tudja csapni olyan képpel, mint amit az illető itt-ott láthatott Krisztusról. De egyáltalán nem kell félni az éjszakai álmoktól. Ha valaki imádsággal alszik el az ágyban, akkor sokkal nyugodtabbak lesznek az álmai. Illetve ha meg is jelennek rémisztő képek, erőtlenné válnak.
Kedves Lelkiatya!
A véleményét szeretném kikérni azzal kapcsolatban, hogy Ön mit gondol a különböző keresztény felekezetekről? Kiemelten gondolok, például a keleti egyházra, az evangélikus és a református felekezetekre. Ön hogyan vélekedik erről a "sokszínűségről", ami a kereszténységet is jellemzi? Ön szerint lehet olyan, hogy egy irányzat, mint például a katolikus "az egyetlen igaz út/hit"?
Válaszát előre is köszönöm!
Nem szabad azt gondolni, hogy csak egyetlen út lehetséges. Erre mindig megvolt az embernek, a keresztényeknek a kísértése. Isten végtelen. Nagyon sokféle úton lehet őt megközelíteni. Ha az ember enged annak a kísértésnek, hogy csak egyetlen igaz út van, akkor nyilván hajlamos azt gondolni, hogy az nem más, mint az ő egyházának az útja. Ezzel pedig kizárja más keresztény utak lehetséges igazságát. A teológiai igazságokban is vannak különbségek, mert sokféle megközelítési mód lehetséges. Természetesen nem állhatnak egymással szemben a különböző nézetek, legalábbis az alapvetőek, hanem azok kiegészítik egymást, máshová teszik a hangsúlyt.