Kedves Lelkiatya!
Házasságon belüli védekezéssel kapcsolatban szeretnék kérdezni: hat gyermekünk van, nem tervezünk több babát. Tudom, hogy csak a TCST elfogadott, de a ciklusaim annyira rövidek (13-15 nap), hogy a TCST oktató azt mondta, ezzel így nem működik, rendbe kell tenni a ciklust. A nőgyógyász fogamzásgátló tablettával vagy spirállal tenné helyre, azt nyilván semmiképp nem szeretnénk. Marad az óvszer. Viszont valahol azt olvastam, az is halálos bűn, körülményektől függetlenül. Akkor mi lehet a megoldás a mi esetünkben?
Köszönöm szépen!
Sajnos az indokoltnál sokkal gyakrabban riogatnak egyesek a "halálos bűn" fenyegetésével. Bátorítom Önöket, hogy döntsék el jó lélekkel, hogy hogyan tudják a családi életüket jól megélni. Ha hat gyermek mellett van erejük és lehetőségük a szép házaséletre, csak éljenek vele nyugodtan. Az abortív eszközök és anyagok mindenképpen kerülendők, hiszen azok gyilkosságot okoznak. Ezt Önök is nagyon jól látják, és figyelmbe is veszik. Nagyon helyes! Más módok, módszerek alkalmazása sokkal kevésbé káros, azokat megfelelő lelkülettel lehet használni.
Kedves lelkiatya Szent Brigitta 15 imáját ha nem egyszerre mondjuk el is érvényes? Van amikor a beteg gyermekem mellett nem tudom egyszerre elmondani csak részletekben.
Nem tudom. Szerintem biztosan.
Kedves Lelkiatya!
Az én lelki vezetőm azt mondta, minden önkielégítés után gyónni kell, különben nem áldozhatok. Itt meg teljesen mást olvastam. Bízzam a lelkiismeretemre?
Mindig azt kell tenni, amit a lelkiismeret diktál. A lelkiatya - mint ebben a rovatban található tanácsok is - csupán eligazítást ad, segít értelmezni a helyzetet, jobban előkészíteni a döntést. Van olyan helyzet, amikor érdemes minden ilyen elbukást azonnal meggyónni, s van, amikor nem ez a szükséges stratégia, hanem célravezetőbb az állandó, rendszeres gyónás. Nyilván az Ön lelkivezetője azért adja ezt a tanácsot, hogy ezzel is segítse Önt a teljes leszokásról. Amit ennek érdekében legalkalmasabbnak tart, azt tegye. De ne alkudjon meg a bűnnel!
Kedves lelkiatya a kísértést is meg kell gyónni? Honnan lehet tudni hogy az kísértés vagy már gondolati bűn?
Azt mondják a lelkiatyák, hogy a kísértő gondolatokat is érdemes a szentgyónásban föltárni. Mert amikor beszél róla az ember, akkor jobban tetten érhető. Mint amikor rávilágít lámpával az ember egy sötét sarokra és onnan szanaszét szaladnak a fekete bogarak. Jóllehet, a gondolati kísértés még nem bűn. Akkor válik bűnné, amikor beleegyezem. Amíg viaskodom vele, addig sem bűn. Csakhogy ennek kapcsán is arra figyelmeztetnek a lelkiatyák, hogy amikor már elkezdek tárgyalni a gondolati bűnnel, akkor már el is vesztem. Onnan már csak nagy ritkán kavaradhatom ki győztesen. Nem érdemes hát beszélgetni ezekkel a kísértő gondolatokkal sem. Azonnal másfelé kell fordítani a figyelmet, imádsággal vagy más figyelemlekötő tevékenységgel kell elfordulni ezektől a kísértésektől. Még egy érdekes részlet. Előfordul, hogy látszólag viaskodom a gondolati kísértéssel, de valójában becsapom magam, mert jól érzem magam benne. Ez már bűn. Nem az a bűn, hogy jól érzem magam valamiben, hanem, hogy becsapom magam. Valójában tudom, hogy ezt nem kellene, mégis benne maradok. Ezt is érdemes meggyónni.
Kedves Lelkiatya!
Biztos butaságot kérdezek, de 2019. szeptember 29-én ez volt a két igeszakasz: 2Kor 6,1-10 és Mt 25,14-30. Idén szeptember 29-én pedig nem ezek.
Nem egyéves intervallumban ismétlődnek a napi igék?
Ezek a szentírási szakaszok a húsvéthoz kötődő rend szerint következnek. Mindig húsvét vasárnap kezdődik Szent János evangéliuma és az Apostolok Cselekedetei, majd pünkösd után Szent Máté evangéliuma és a Római levél. Utána folyamatosan a többi könyvek egészen következő év virágvasárnapjáig. Ez egy igen összetett rendszer szerint van fölépítve. Erre szolgál a Szertartási Útmutató, amely mindent figyelembe véve közli az adott napi szentírási és liturgikus szövegek helyeit. Tehát ez nem a naptári napokhoz van kötve.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
Kedves Lelkiatya!
Nemrégiben megtért római katolikus vagyok. Számomra a Szentmise csúcspontja az Átváltoztatás, és mindig nagy meghatódással veszem az Eucharisztiát.
Elnézést, ha valami nagyon magától értetődőt kérdezek:
A pap a Szenmise során mindig egyetlen ostyát változtat át, majd a hívők számára a tabernákulumból előhozzák a szentostyákkal telt kelyhet. A kérdésem az lenne, hogy ezeket az ostyákat mikor változtatja át a pap? Hogyan pótolják az elfogyott szentostyákat? Van erre egy külön szertartás, amit nem látok, vagy valahogyan a liturgia alatt történik, csak nem veszem észre?
Nagyon köszönöm a válaszát.
Üdvözlettel:
K
Egy kis kiigazítással élek. A Szentmise csúcspontja maga a szentáldozás, amikor megtörténik Isten és ember egyesülése. Az "átváltozás" pillanata megrendítő ugyan, de félrevezető lehet, ha azt emeljük ki. Hiszen nem az a nagy csoda, hogy a kenyér vagy ostya átváltozik, hanem, hogy abban nekünk adja magát az Isten. S nyilván ez nem csak egyetlen kiemelt pillanatban történik. (A keleti egyház tanítása szerint nem is megragadható ez a pillanat, ez annál sokkal rejtélyesebb.)
Ugyanakkor, amire fölfigyelt, az teljesen jogos. Az értelemszerű az volna, hogy abból a Szent Kenyérből részesüljünk minden szentmisén, amely ott, az oltárasztalon kerül elénk. Hiszen ez az Eucharisztikus áldozatnak a lényege, hogy ott nekünk adja magát Krisztus. Merőben praktikus gyakorlat az, hogy nem számolja a pap, hogy hány hívő van éppen jelen a szentmisén, hányan fognak áldozni, hanem mindig van bőven szentostya az oltárszekrényben. S elvileg csak akkor kellene ahhoz nyúlni, amikor kevésnek bizonyul az, ami az adott szentmisén átváltozik. De elterjedt ez a gyakorlat, hogy valamelyik szentmisén, vasárnap vagy éppen hétköznap bőséggel tesz a pap ostyát, és ami akkor megmarad, azt helyezi el az oltárszekrénybe. Ennek nincsen semmilyen külön szertartása, azt egy korábban celebrált szentmise végén helyezik oda. Sok helyen van ma már az a jobb gyakorlat, hogy a híveket is nem onnan áldoztatják, hanem az adott Eucharisztikus liturgián kapott Szent Kenyérből.
Kedves Atya!
Érdeklődni szeretnék, hogy a Katolikus Egyház tervezi-e Iványi Gábor által vezetett Magyarországi Evangéliumi Testvérközösséget támogatni? Borzasztó, ami történik velük, biztos olvasta Ön is.
A Mazsihisz is pénzzel segíti őket. Elindult valami a katolikus egyházon belül? Jó lenne kiállni értük, de még nem hallottam erről információt.
Nem tervezi.
Kedves lelkiatya mit jelent az hogy "Heródesi keresztény"?
Nem hallottam még ezt a kifejezést. Csak találgatni tudok én is. Két Heródest ismerünk az újszövetségi szövegek alapján. Mindkettőhöz véres események kötődnek. Az egyik a gyermekgyilkosságot rendelte el, a másik Keresztelő Szent Jánost fejeztette le a börtönben egy buja tánc jutalmaként. Tehát egyiksem épp rokonszenves alak. Ha egy keresztényre ilyet mondanak, akkor alighanem arra utal ez a furcsa jelző, hogy valaki már külsőleg keresztény, de valójában véreskezű, erőszakos ember. Nem tudom, aki használta, szintén erre értette-e, de nekem ez jut eszembe e kifejezés hallatán.
Kedves Lelkiatya! Lehet áldozni komolyabb függőségek mellett(kávé, okostelefon)? A telefonfüggés ellen küzdök, a kávé ellen nem (kétszámjegyű adag fogy egy nap).
Igen, sőt, javaslom is. A függés megkötözöttség, amelyből önerővel nem tud kilépni az ember. Isten azonban mindenható. Ezt el is kell hinnem. Úgy kérjem a segítséget a szabadulásért. Az efféle függést nem szemtől-szembe harccal lehet legyőzni. Arra nem érdemes törekedni, hogy kevesebbet telefonozok. Másfelé vegyem a célirányt. Keressem meg, hogy mit tegyek helyette! Alakítsak ki olyan tevékenységet, amely helyettesíti.
A kávéról annyit javaslok, hogy próbálja meg első körben egy számjegyűvé visszaszorítani. Ha ezt tűzi ki célul, akkor talán ez elérhető. De a legfontosabb, hogy hittel kérje Istentől a gyógyulást, a szadulást.
Tisztelt Atya! Mit csináljunk, ha a papunk folyamatosan politikai nézetéről oszt meg Facebookon képeket? Sajnos egyáltalán nem felebaráti stílusban. Ezt nem ellenőrzik a felettesek? Úgy gondoljuk, hogy nem a hívek dolga lenne felhívni az atya figyelmét erre.
Szinte biztos, hogy ezt nem ellenőrzik a felettesek. Nem az a dolguk. Szerintem ugyanazt tegye, mint egy másik ismerősével tenné. Szóljon neki, hogy erre jobban kell vigyáznia. A papot szabad megszólítanunk, szüksége is van erre. Segítsünk neki! Ha senki nem szól, akkor mindig azt hiszi, hogy jó az, amit tesz. Igen, elsősorban a saját híveinek a dolga, hogy felhívják erre a figyelmét. Ha ez nehéz volna közvetlenül, akkor szólítsák meg azt az embert, akire hallgat, a pap barátját, esetleg közvetlen felettesét, az esperest. De legjobb, ha neki egyenesen megmondják a dolgot.
Kedves Atya! "Aki nem veszi föl a keresztjét és nem követ engem, nem méltó hozzám." Mit jelent felvenni a keresztet?
Mindenkinek van keresztje, az életének ilyen vagy olyan súlyos terhe. A keresztet fölvenni azt jelenti, hogy ezeket a terheket elfogadom, sajátomként magamhoz ölelem, Istentől jövő ajándéknak tekintem. Az nem méltó keresztény élet, ha lépten-nyomon csak azt keresem, hogy hogyan szabadulhatok meg ezektől a keresztjeimtől, hogy legyen könnyebb az életem. Ez még önmagában nem bűn, de nem méltó keresztény élet. Akkor válik bűnné, amikor ezt a kényelemkeresést mások kárára teszem, vagy akár a magam kárára, a magam egészsége rovására.
Kedves Lelkiatya! Debrecenben hova tudok eljutni Szent Liturgiára vasárnap délután 4 óra után? A vírus kirobbanásáig volt erre lehetőség az Attila téren, azóta viszont tudomásom szerint ott sem! Tervezik-e és ha igen, mikortól megadni a lehetőséget arra, hogy akinek bármilyen okból csak ez a lehetősége van, hogy elhusson Szent Liturgiára, eljuthasson? Vagy ezekről a hívekről úgymond lemond a görög egyház? Járhatok vecsernyére, de szentáldozáshoz sosem járulhatok, mert vecsernyén erre nincs lehetőségem? Köszönöm a választ: egy elkeseredett hívő
Épp a minap érkezett ugyanerre vonatkozó kérdés. Kérem, ne keseredjen el, az Úr Isten látja az Ön törekvését, és meg is áldja!
Kedves Atya! Ha egy pap kilép a papságból, akkor utána ugyanúgy áldozhat és lehet templomi esküvője is?
Ehhöz a Szentszéknek kell föloldozást és engedélyt adnia, különben nem részesülhet a szentségekben.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy ha ima helyett csak levelet írok az Úrnak az jó e? Sokszor nem tudok imádkozni, de levelet szoktam írni és abban le írom miért vagyok hálás mit szeretnék kérni Tőle és hogy mi fáj mi történt velem az utóbbi időben... Viszont az ima alatt folyamatosan elkalandozik a figyelmem.
Érdekes megoldás. Természetesen nem rossz. Ki-ki maga alakítja ki a saját imádságát, Isten-kapcsolatát. De kinek-kinek fejlődnie is kell ebben. Ismétlem, nem rossz az, ha Ön leveleket ír, abban fogalmazza meg a gondolatait az Úrnak. De az Úr mikor és hogyan válaszoljon ezekre? Vagy esetleg erre a Szentírást használja? Az sem rossz. Hiszen az meg az Isten szerelmeslevele az emberhöz. Mégis ki kell mondanunk, hogy a hozzám legközelebb álló személlyel mégsem csak levelezek csupán, hanem jó érzés tölt el, amikor egyszerűen csak a közelében vagyok. Érdemes tehát gyakorolni azt az imamódot, amikor semmi mást nem csinálok, csak figyelek: Szólj, Uram, szolgád figyel (1Sám 3,9).
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves Lelkiatya!
Ha jól emlékszem az egyik tanításra, akkor Szűz Mária fogantatásának ünnepét azért rakták át december 9-re, mivel ezzel is üzenni szeretné az Anyaszentegyház, hogy Jézus Krisztus az egyetlen, aki konkrétan 9 hónapra született (nagyon sarkítva fogalmazva), viszont ezzel szemben a szertartási utasításban azt láttam, hogy a héten lesz Keresztelő Szent János fogantatásának ünnepe 9 hónappal a születésének ünnepe előtt.
Ez hogy lehet? Mi az oka?
Nem emlékszem olyan érvelése, hogy Jézus Krisztus lenne az egyetlen, aki napra pontosan 9 hónapra született volna. Másrészt, akár még ez is megállná a helyét, ugyanis Keresztelő Szent János születését június 24-én tartjuk, a fogantatását pedig lám, szeptember 23-án. Ezzel együtt is nem sok szerepet játszik a december 9-ei dátumban a pontos vagy nem pontos 9 hónap. Egész egyszerűen ez volt az ünnep eredeti napja, ekkor szentelték föl Szent Anna tiszteletére a templomot. Eredeti értelmében ez volt a december 9-ei ünnep oka és tartalma. Később helyeződött át a hangsúly a megfogant magzatra, Máriára, és lett belőle kiemelt Mária ünnep a nyugati egyházban, ahol december 8-ára tették ezt a Mária-ünnepet.
https://hd.gorogkatolikus.hu/December-9-Szent-Anna-foganasanak-unnepe-2016-december-09
https://www.nyirgorkat.hu/?q=hir&id=2571&l