Kedves Ĺelkiatya!
Mi lehet az oka, ha valaki nem kap elégtételt gyónáskor?
Elfelejtette a pap bácsi. Ilyenkor az ember saját magának szabjon valami elégtételt. Lehet ugyanazt, amit legutóbb kapott, vagy valami hasonlót.
Kedves Lelkiatya! azt olvassuk, ahol elhatalmasodik a bűn, ott túlárad a kegyelem. Én ezt azzal folytatnám, hogy ahol túlárad a kegyelem, ott elhatalmasodik a bűn. Látván az emberiség történelmét, jólét-nyomor-jólét-nyomor ismétlődik évszázadokon át. A jólét és a tétlenség az ördög párnája, ami alól a sok lefojtott indulat és gyűlölet gőzerővel szabadul fel egy apró szikra hatására. Én azt érzem ez utóbbi fog most következni. Mi a véleménye erről?
Pontosan így gondolom én is. Ez az ember személyes életében is látható. A jólétben eltunyul az ember, és megfeledkezik Istenéről, akitől mindent kapott. Balsorsában aztán hamar újra hozzá fordul. De tegyük hozzá, hogy azért ez nem törvényszerű. Az ember szabadságában áll, hogy jól éljen az Isten szeretetével, ne pedig visszaéljen vele.
Kedves Lelkiatya!
"Aki szereti az életét, elveszíti azt, de aki gyűlöli életét ebben a világban, az megmenti azt az örök életre." Erre vonatkozik a kérdésem, ha én gyerekkorom óta utálom az életet itt a földön és a Mennyei Atya közelségére vágyom akkor ez rám vonatkozik? Nem vagyok depressziós de régóta érzem, hogy valami nagyon nincs rendben a világgal, szerintem pedig Isten hiánya ez.
Ha gyermekkora érzi ezt, akkor vélhetően nem annyira az Ön felelőssége, hanem a környezetében élő embereké. A világ nincs rendben, ezt tudjuk. Ezt szenvedjük is. De miattunk nincs rendben, a mi bűneink és mások bűnei miatt. Ha azonban rendben van az Istennel való kapcsolatunk, akkor meglátjuk ebben a rendetlen világban is a belső rendet, amit Isten beléteremtett. Meg kell tehát vizsgálnunk a saját lelkünket, hogy abban rend van-e. Mert arra van képességünk, hogy ott rendet teremtsünk. Vagy inkább kérjük Urunkat, hogy ő, a Teremtő teremtsen rendet a lelkünkben, az életünkben. A boldogságom nem a külső körülményektől, hanem a belső világomtól függ. Önnek is megadatik ez a boldogság, csak ne kívül, hanem belül keresse, ahol Isten lakik az Ön szívében.
Krisztusban szeretett Lelkiatya!
Amikor halálunk pillanatában megállunk az Úr ítélőszéke előtt vajon azt fogjuk jobban bánni, amit megtettünk vagy amit nem tettünk meg?
Erre igazán nehéz felelni. Nem a tett megtétele vagy éppen elmulasztása dönti el annak súlyosságát, hanem az, hogy milyen tartalmú cselekedetről van szó. Ha egy kéregetővel szóba állok, s igyekszem segíteni neki, ez egy jó cselekedet. Ha közben megfeledkezem idős, beteg édesanyám ebédjéről, és nem viszek neki, nyilván ez a mulasztás sokkal súlyosabb, mint a másik jó cselekedet. Vagy fordítva. Ha személyes áldozatom árán megsegítem azt a munkatársamat, aki velem mindig rosszul bánt, ez egy jelentős erényes tett. Ha közben megfeledkezem arról, hogy egy másik munkatársamnak éppen névnapja van, s nem köszöntöm föl, ez utóbbi mulasztás sokkal kisebb jelentőségű, mint az adakozás, a másik emberért való áldozatvállalás.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy ha nem kaphattam meg a kínai vakcinát mert az a betegségem miatt nem adható, emiatt az orosz vakcinát kaptam meg az tényleg bűn és meg kell gyónnom? Sajnos az elérhető vakcinák közül csak ezt kaphattam. Válaszát előre is köszönöm
Egyáltalán nem bűn. Nagyon jól tette, hogy fölvette az oltást, azt, amelyet éppen Önnek adtak.
Jelen esetben az egyes ember nem felelős azért, hogy milyen típusú oltóanyagot kap. Nagyon súlyos bűn az abortuszból származó emberionális sejtek tenyészetével bármilyen kutatást vagy egyéb tevékenységet folytatni. De ez a kutatók felelőssége, illetve azoknak a személyeknek, akik ezekről döntenek, pl. ezek anyagi támogatásáról, forgalmazásáról. Fokozottan súlyos bűn, ha közben ezeknek a személyeknek anyagi hasznuk keletkezik, kivált, ha jelentős anyagi hasznuk. De azoknak a személyeknek, akiknek szükségük van az oltóanyagra, egyáltalán nem felelősségük, hogy az azt beadó orvos honnan szerezte be, a háttérkutatások milyen körülmények között zajlottak. Az egyes embernek az a felelőssége ebben a dologban, hogy lehetőleg minél hamarabb megkapja a védőoltást, hogy se magát, se a környezetét ne veszélyeztesse az esetleges betegség továbbadásával, illetve megbetegedése miatt ne terhelje az egészségügyet még további feladatokkal.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves Lelkiatya!
Szeretném megkérdezni hogy bűnt követtem e el azzal hogy gyóntató papom nekem tett tanácsáról gyónáskor elmondtam a hugomnak.
Köszönöm válaszát.
Szó sincs róla. A gyónási titok csak a gyóntatót köti, a gyónót nem. Jól tette, hogy elmondta, biztosan jól esett megosztania ezt a testvérével.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Tisztekt Lelkiatya!
A pandémia 3. hulláma alatt, sajnos nem járhattunk templomba feleségemmel, de az internetten keresztül, Szenkép előtt égő gyertya mellett folyamatosan jelen vagyunk valamely Előszenteltek miséjén, hétvégén, és ünnepnapokon pedig Szent Liturgián.
A kedvelt helyszíneink: a nyiregyházi, máriapócsi templomokban tartott szentmisék, de más, kevésbé jó technikával illetve beállítással rendelkező helyeket is meglátogatunk.
A mise végén történő hirdetésekben nem figyeltünk fel a bőjti tilalmakra. Konkrétan arra, hogy 60, 70 év feletti időseknek milyen ételektől kell tartózkodi a pandémiára való tekintettel. Megtisztelő válaszát előre is megköszönöm. D.J.K. Stefán Mihály
Kedves Mihály!
Nem minden helyen, minden alkalommal adnak az atyák eligazítást a böjti fegyelemre vonatkozóan. Ma a magyar görögkatolikusoknak a böjti időszakban javasolt böjt szerdán és pénteken a hústól való tartózkodás. Ez minden. Van, akinek talán ezt sem könnyű megtartani, de azért ez még nem olyan nehéz. Ezt idős emberek is meg tudják tartani, hiszen nem létszükséglet, hogy minden nap együnk húsos eledeleket. Ha tehát ezt meg tudják tartani a kedves feleségével együtt, az már jó. Érdemes mindig egy imával is kiegészíteni - ez persze, nem előírás csak tanács -, hogy a böjtünk valóban Jézushoz kötődő legyen, ne csak egy üres étrend módosítás. De aki szeretne ennél többet is felajánlani, például édességről való lemondást, ami szintén nem kockáztatja az egészséget, még idős korban sem, vagy éppen tévé nézés helyett olvasás, Bibliát vagy más lelki könyvet, vagy valami többlet imádság közös elmondása, például a Szent Efrém fohászok. Nos, ezek mind olyan dolgok, amelyekkel megszentelhetjük ezt a szent időszakot. Ezek nem előírások, ezekről nem mindig beszélnek az atyák, azért részleteztem most. Persze, a nagyböjtből nálunk, görögkatolikusoknál már csupán egy hét van hátra, jövő pénteken (március 26-án) este már lezárul a szent negyven nap. Lázár szombat és virágvasárnap elválasztót jelentenek, s majd vasárnap este kezdődik a szent nagyhét. Ennek böjti fegyelme, ha lehet, még szigorúbb, vagy inkább fogalmazzunk így: még odaadóbb lehet.
Kedves Lelkiatya! A "Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak benneteket, s arra rendeltelek, hogy menjetek, teremjetek gyümölcsöt, maradandó gyümölcsöt" szakasz miről szól? Keresztény élet csakis azoknak szól, akik eleve ilyen családba születtek? Előre elrendelt sorsok?
Épp az imént írtam néhány gondolatot Babits Mihály verse kapcsán arról, hogy mi jelent a kiválasztás, mit jelent Isten meghatározó szeretete. Hogy az Úr kiválaszt "egyeseket apostolokká, másokat prófétákká, ismét másokat evangelistákká, pásztorokká és tanítókká" (Ef 4,11; 1Kor 12,28), ez kinyilatkoztatott igazság. Az sehol nincs leírva, hogy ezek a kiválasztások csak a keresztény családban történhetnének meg. Az élet erre egyébként alaposan rá is cáfol. A leglehetetlenebb élethelyzetekből is tud hívni embereket az Úr. Ő, aki akár a köveket is beszélővé tudná tenni, hogy is volna megkötve a keze a keresztény családok körénél? Tehát bárhonnan, bárkit, bármilyen körülmények közül is tud hívni az Úr. De azt is hozzá kell tennünk, hogy ilyen meghívást nem csupán néhány elkülönített ember kap. Mindenki kap meghívást, ki erre, ki arra, de a Krisztus-követésre minden egyes embert hív a Teremtő. Azon belül aztán vannak különleges meghívások, ahogy azt Szent Pál is jelzi, ez csak az egész közösség megerősítését szolgálja. Tehát az egyéni meghívások is valójában közösségiek, a közösségnek szólnak. S ehhöz még hozzá kell tennünk azt is, hogy ennek a meghívásnak ellent is lehet állni. Vagy éppen nem venni róla tudomást. Meggyőződésem, hogy az Úr ma is hív fiatalokat szerzetesnek, papnak, de vagy nem hallják meg, nem figyelnek oda, vagy nyomban elhessegetik, mert a mai világ igazán nem kedvez az elkötelezett krisztusi életnek. Szóval, megmarad a szabadságunk a döntésben. De hogy sok gyümölcsöt kell teremnünk, ez egész biztosan mindnyájunkra vonatkozik.
Kedves Lelkiatya! Ha viszontszeretetből felajánljuk a szenvedésünket Krisztusnak, akkor, ezt a szenvedést csak Krisztusért vállalhatom? Mert ha mondjuk én a fiam megtéréséért szeretném, akkor azt hogyan kell? Ima előtt ki kell mondani, hogy ezt az imát pl Krisztusért szeretetből, a következő imat pedig a fiamért? Vagy egyszerre működik a kettő. Valahogy ez nekem nem tiszta.
A kettő egyszerre működik. Nem választhatom el a Krisztusért fölajánlott áldozatot az embertestvéremért fölajánlott áldozattól. Nem gyengíti egyik a másikat, hanem erősíti. Ha Krisztusért ajánlok föl valamit, akkor ugyanazt ajánlhatom a gyermekemért vagy más személyért. Minden fölajánlást szívesen fogad az Úr. Amit a gyermekemért fölajánlok, azt Krisztusnak is fölajánlom. Sőt, amit Krisztusért szeretetből teszek, az mindazokat is gazdagítja, akiket szeretek, akik ott vannak a szívemben. A bennem élő szeretet kapcsolja egybe ezeket. Minél nagyobb szeretet van bennem a gyermekeim vagy más embertársaim iránt, annál hatékonyabb az imádságom, még akkor is, ha őket abban meg sem említem. S fordítva is így van: minél buzgóbban imádkozom, annál inkább tudok kegyelmet közvetíteni a szeretteim számára. Hiszen ők is ott vannak az imádkozó szívemben.
Kedves Lelkiatya!
Ön szerint milyen felajánlások kedvesek az Úrnak s melyek nem? Ez attól is függ, hogy mennyire hagyatkozom, bízom az Ő erejére a megvalósulásában?
Köszönve: Lívia
Kedves Lívia!
Minden fölajánlás kedves az Úrnak, amit jó szívvel, tiszta szeretettel ajánlunk föl. Van a fölajánlások terén egy másik szempont is, amit szintén érdemes figyelembe venni. Ez pedig az okosság, a körültekintés. Nem mondhatom, hogy nem kedves az Úrnak egy-egy túlzó fölajánlás, például, hogy minden hétköznap csak kenyeret meg vizet fogyasztok. Van, akit erre indít az Úr, mondjuk, néhány Athosz-hegyi remetét, de mai társadalmunkban kicsi az esélye, hogy tőlünk is ilyet várna. De előfordul, hogy az ember ezen túlzások elkerülése közben saját magával kezd el egyezkedni, hogy minél kisebb testi kellemetlenséget alkudjon ki magának. Itt nem csak az okosság hiányzik, hanem az odaadás is. A tévedés alapvetően a beszélgetőtárs megválasztásában van. Ugyanis nem saját magammal kell beszélgetni ilyen kérdésekben, kivált nem a kísértővel, hanem magával az Úrral. Ha jó fölajánlást akarok tenni, akkor jól oda kell figyelnem az Úrra. Nem csak a fölajánlás megfogalmazásakor, hanem sokkal inkább annak megvalósítása során. "Nélkülem semmit sem tehettek" - mondja az Úr (Jn 15,5). Tehát annál kedvesebb a felajánlás, minél inkább benne van az Úr.
Lelkiatya! Félek elrontottam az életemet! Egy olyan nőt vettem el akiben csupán a külsőt néztem, belül ő nem vallásos, félek hogy a gyermeleket sem neveli majd Istenfélőnek. Ma már másképp cselekednék, van megoldás? Hogyan éljem meg ezt az elrontott döntést, hiszen Szentségi házasságban élünk?
Hűha! Ez így nem könnyű. Mindenképpen azt javaslom, hogy egy lelki atyával alaposan beszélje át az élethelyzetét. E három sor alapján nem tudok Önnek jó tanácsot adni. Ha valóban félreismerte az illető hölgyet, ha meggondolatlanul lépett bele ebbe a kapcsolatba, s ha mindez nem is olyan régen volt, néhány hónapja, netán egy-két éve, akkor esetleg meg lehet vizsgálni a házasságkötésüket, hogy az érvényes volt-e. S ha kimutatható, hogy nem, hogy ez a házasságkötése valóban egy alapvető tévedés volt, akkor ezen az úton lehet helyrehozni az életét.
Ámde azért javaslom, hogy ezt alaposan beszélje át egy lelki atyával, mert nem kizárt, hogy csupán a házasságuk jelentkező nehézségei mondatják ezt Önnel. Az csaknem általános tapasztalat, hogy mivel házasságkötés után jönnek elő olyan tulajdonságok, amelyeket addig nem tudtunk a másikról, ez kisebb vagy nagyobb csalódást okoz. Néha ezek elvezetnek arra a felismerésre, hogy "egy idegen emberrel kötöttem össze az életemet". De ettől a gondolattól nem kell megijedni. Ez a dolog természethöz tartozik. Ilyenkor kell akarattal szeretni, dolgozni a szereteten, építeni a szeretet kapcsolatot. S első körben Önnek is inkább ezt javaslom. Ezek szerint minden bizonnyal igen csinos az Ön felesége. Innen nézve tehát könnyű szeretni. Keresse azt, hogy mit szerethet még benne, milyen érték van benne, amit eddig nem fedezett föl. Ne térítse el a gondolatát, hogy egy nő mindig más, mint egy férfi. Mi férfiak sokszor nem értjük meg, hogy miért jelent örömet a hölgyeknek a vásárlás, a sminkelés, a virágok, stb, csak hogy néhány igazán nőies dolgot említsek. Ettől ő még lehet mélyen keresztény, csak másként közelíti meg a krisztusi tanítást. De a nőkre jellemző az érzékenység, a finomság, az elfogadni tudás és sok más érték is, amelyből viszont bennünk, férfiakban van általában kevesebb. Szóval, a most megélt csalódását alaposan vizsgálja meg. Ha a lelki atya azt tanácsolja, hogy inkább dolgozzon a házasságán, mint hogy kimeneküljön belőle, akkor fogadja meg a tanácsát, és a kegyelem segítségével, amelyet az érvényesen megkötött házasság szentségével kaptak, építsék ki a szeretet kötelékét!
Kedves Ĺelkiatya!
Nagy küzdelem után nő létemre kb 4 hónapja leszoktam az önkielégítésről. Egy ideje egyre többször jön a kísértés, jönnek a parázna gondolatok. Igyekszem ellenállni, de egyre erősebbek. Már álmodtam is ilyenekről, pedig ima közben szoktam elaludni, nem nézek és nem olvasok ilyesmit. Nagyon küzdök, de azt érzem, hogy nem sok kell, hogy ennyi idő után újra elbukjak. Vágyom az érzésre, de közben az eszemmel tudom, hogy utána nagyon nagy lelkiismeret furdalásom lenne és újra szennyesnek érezném magam. Nem segítenek a röpimák sem. Mit próbáljak még ki, hogy ne essek vissza?
Ha elesett is - mint azt utóbb írta -, most az a feladat, hogy felálljon. Eddig a küzdés volt a feladat, most a felállás. A kísértő alapvetően nem arra játszik, hogy rávegyen a bűnre, hanem, hogy az utána való lelkiállapotot használja arra, hogy eltávolítson Istentől. Ezért mondom, hogy most Önnek erre az állapotra kell figyelnie. Nem tudom, milyen gyakran szokott meggyónni. Ha ritkán, akkor javaslom, hogy most menjen el gyónni. Ha rendszeresen, akkor nem kell szaladnia a gyóntatószékbe, majd a legközelebbi gyónásába beleveszi ezt is. Nem nagyobb bűne ez, mint a többi, pl. amikor szeretetlen, figyelmetlen valakivel. Megküzdött a kísértéssel, ez nagyon jó, az Úr nagyra értékeli ezt a hosszú időn át való kitartását. Ha most hamar föl tud állni, Krisztushoz fordulni, akkor ez a mostani bukás nem letaszítja, hanem fölemeli Isten irgalmához, amelyre - most még jobban tudja, mennyire - rászorul. Azt hiszem, van ebben biológiai tényező is. Tavasz közeledtével a fiatalok, de talán az idősebbek is, érzékenyebbé válnak az érzéki kísértésekre. Hála Istennek, hogy ez így van. Ez csak azt mutatja, hogy egészségesek vagyunk, a világ részeként működik a testünk, amelyhöz szorosan kötődik a lelkünk is. Most nagyböjt utolsó szakasza következik. Leginkább erre figyeljen, ne sokat törődjék ezzel a bűnével, nem kell, hogy ezen járjon az agya. Törekedjék minél inkább fölkészülni a nagyheti eseményekre és a húsvétra. Ez a legjobb, amit most tehet.
Dicsőség Jézus Krisztusnak, Tisztelt lelki atya, az igaz hitem vezérelt arra, hogy aktivan képviseljem az én Istenbe vetett hitemet, próbáltam aktivan rész venni a Szent Liturgiákon, főleg Utrenye, esti Zsolozsma. Rendszeres gyónás, tuljdonképpen a megtisztulás örömét akartam. Még a virus helyzet előtt a 103- zsoltár imádkozása közben / esti zsolozsma / lecsitítottak, nem tudtam és senki nem mondta, hogy csak a kántor mondhatja/, azelőtt mindenki mondhatta. A továbbiakban töredelmes gyónásom után az atya azt mondta, hogy "most mit csináljak magával", én mondtam, hogy úgy gondoltam, hogy ön mint képviselője a felsőbb erőknek meg kell gyónnyam önnek. Keresni akartam egy lelki vezetetőt és valószínű hogy félre értette az atya az életgyónást, mert azt mondta nekem, hog melyik szekta tagja vagyok, Tiszelt lelki atya, hát nem számit semmi, csak a Vasárnap adjátok a Pénzt, / elnézést/, Valóban igaz a Szent Biblia közlése, "húzódj vissza, egy szobában és imádkozz. Tisztelettel kérem, ne haragudjon rám, de ez már nem fért bennem. Tiszelettel: István
Kedves István!
Engem is elszomorít, és teljesen együttérzek Önnel, hogy egy atya az Ön buzgóságát, lelki igényességét szektás túlzásnak gyanította. Félő, hogy az illető atyában nincs meg ez a buzgóság a szertartásaink, azok szépsége, mélysége iránt. Ez az, ami paptestvérként engem is leginkább elszomorít. Abban biztos vagyok, hogy Ön a Szentlélek vígasztalásával és erejével hamar túl fog lépni ezen a csalódáson. Akit a Lélek indít erre a buzgóságra, azt nem hagyja később sem, hogy eltávolodjék, hogy elvesszen. Ami a 103. zsoltárt illeti, nyugodtan mondja Ön is, az nem tilos. Csak legföljebb nem ugyanazzal a hangerővel, ahogyan közösen szoktunk énekelni. Nagyjából ezen a ponton van ugyanis a különbség. Szertartásainkon énekelünk és recitálunk, ez a kettő van. Énekhang nélküli mondott szöveg nincsen. Ha dallam nélküli szöveget veszünk, azt szoktuk recitálni. Ezek azok a részek, amelyeket jobb meghagynunk, hogy a kántor vezesse. Természetesen mi is mondhatjuk, recitálhatjuk vele együtt, például az 50. zsoltárt, a Hiszekegyet, a Hiszem, Uram... imádságot, csak hagyjuk meg, hogy fennhangon ezeket ő vezesse, ne szavalókórust alkossunk. Mélyebbre hat az ember lelkében, ha csöndesen mondva kapcsolódik bele a vezetett imába. De ez csak egy kis technikai magyarázat.
Ami Önt jobban bántja, hogy egy lelkiatyától nem lelki tanítást kapott. Hamar lépjen túl ezen a rossz élményén, és kapcsolódjék be nyugodtan az imádságainkba úgy, ahogy a lelke diktálja. Az nyilvánvaló lett, hogy nem ez az atya lesz a lelkivezetője. De hála Istennek, vannak még más atyák is. Csak bíztatni tudom, hogy kérje meg valamelyiküket a lelkivezetésre.
Kedves Lelkiatya!
Mit gondol Babits: Az elbocsátott vad című verséről? Mi a teendő, ha magam is így élem meg a kapcsolatomat az Úrral?
Anna
Kedves Anna!
Ha önmagára talált ebben a versben, az nagyon jó. Babits azt írta ki a költő zseniális látásával, amelyet minden Istent kereső ember megél. Minél inkább magaménak tudom ezeket a gondolatokat, képeket, annál mélyebben élem meg emberi mivoltomat, Istentől való függőségemet. Van a versben egy szép vonulat, nevezhetjük fejlődésnek vagy egyre mélyebb fölismerések sorozatának. A három "nem hiszek az elrendelésben" újabb és újabb igazolása nem egyenértékű. Az elsőben még a saját szívében fölismert akarat cáfolja a merev függést, a másodikban egy kívül meglátott vigyázó tekintet szeretete oldja azt, a harmadikban pedig - mintegy a kettő összekapcsolásaként - kimondja a keresztény filozófia egyik fontos igazságát, hogy az ember teljesen szabad, ugyanakkor teljesen Istentől függ. Persze, ennek a filozófiai igazságnak éppen az elfogott és szabadon engedett vad, vagy a szivárvány illatával ékesített szállongó bogáncs képe árulkodik arról, hogy pusztán egy hideg tény, hanem nagyon is személyesen megélt, érzelemmel átjárt tapasztalat.
Hogy mi a teendő? Előbb hálás szívvel fogadni ezt a fölismerést, aztán pedig mind a két irányban egyre inkább elmélyülni: a magam szabadságának felelősségében és az Istentől függés bizalmában. Egyre erősödjék bennem ez a felelősség és ez a bizalom!
Kedves Lelki Atya!
Szeretnék érdeklődni hogy Egyházi eküvöt szetnéne a fiatalok Juniusban. A fiam Refrmatus leendőparja Hindu.Milyen Atyát kerssünk mg ez ügyben?Ki tudná a fiatalokat összeadni? Nagyon várom válaszat Köszönetel
Minél hamarabb találni kell egy lánglelkű református lelkészt, aki képes úgy átadni a keresztény hitet, hogy a hindu leány megtérjen és megkeresztelkedjék. Ez a legjobb megoldás. De ha nem is sikerül keresztény hitre térítenie, akkor is a református lelkipásztort kell megkeresni, hiszen érvényesen csak ő tudja őket megesketni. A moszlimoknál törvény, hogy egy moszlim férfi csak moszlim nőt vehet feleségül, tehát házasságkötés esetén a nőnek moszlimmá kell válnia. A mi keresztény hitünk nem ilyen erőszakos. Mert arra épít, hogy nem a törvényeivel, hanem belső erejével tudja bevonzani a még meg nem keresztelteket. Úgy kell élnie az Ön fiának és az Ön családjának, hogy ez a hindu leány minél hamarabb fölismerje, hogy kicsoda Jézus Krisztus. De ebben sokat segíthet a lelkész is. Szentendrén van egy élő református gyülekezet. Itt többet megtudhat róluk: http://szre.hu/